Sunday 05 May 2024| ۲۱: ۳۸ - يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت امیدوار است دموکراسی در ترکیه در پی این کودتا همچنان زنده بماند.
به گزارش آستان به نقل از ایسنا : وزیر امور خارجه فرانسه امروز (یکشنبه)‌ گفت، کودتای نافرجام اخیر در ترکیه به رجب طیب اردوغان "چک سفید" برای دور زدن اصول دموکراتیک را نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با کانال ۳ تلویزیون کشورش گفت: ما می‌خواهیم حاکمیت قانون به طور کامل در ترکیه اجرا شود. این کودتا چک سفیدی برای اردوغان نیست. نباید پاکسازی در ترکیه صورت گیرد و حاکمیت قانون باید برقرار باشد.

وی گفت، وزیران اروپا هنگامی که روز دوشنبه در بروکسل دیدار کنند تاکید خواهند کرد که ترکیه باید با اصول دموکراتیک اروپا تطبیق یابد.

آیرو افزود:‌ اعتماد بر ترکیه در جنگ علیه داعش اکنون سوال برانگیز شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده بود که انتظار دارد در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه یک دوران سرکوب در این کشور وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای وفادار به دولت ترکیه به نظر می رسد که مجبور به سرکوب باقی مانده‌های تلاش اخیر برای کودتای نظامی که بعد از پاسخ مردم به فراخوان اردوغان برای ریختن به خیابانها ناکام ماند شوند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در پی بازدید از مرکز بحران وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما خواهیم دید که وضعیت در ترکیه چگونه خواهد بود. اگر رئیس جمهور این کشور کاملا کنترل اوضاع را پس بگیرد که از نظر من این گونه خواهد بود ما دورانی از آرامش قابل ملاحظه را خواهیم داشت اما احتمالا در این دوران سرکوب‌هایی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: می‌توانم تصور کنم که برخی از عناصر ارتش ترکیه باید نسبت به آنچه که انجام دادند و یا حتی نسبت به آنچه که در انجامش کوتاهی کردند پاسخگو باشند.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت امیدوار است دموکراسی در ترکیه در پی این کودتا همچنان زنده بماند.

آیرو در بیانیه ای اظهار کرد: مردم ترکیه با دفاع از نهادهای کشورشان شجاعت و بلوغ فراوانی را نشان دادند.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: فرانسه امیدوار است که آرامش سریعا به ترکیه بازگردد. کشور ما امیدوار است که دموکراسی در ترکیه پس از این آزمون به شکلی تقویت شده بیرون بیاید و آزادی های بنیادین کاملا در این کشور رعایت شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین