Friday 10 May 2024| ۲۲: ۲۳ - جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
وی افزود: هفت درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه سلامت است و هر اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد در حوزه بهداشت و درمان نیز بازتاب دارد.
 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین حقوق مدیران وزارت بهداشت 20 میلیون تومان است و حقوق مدیرانی که هیات علمی دانشگاه هستند، بالاتر از میانگین است.
میانگین حقوق مدیران وزارت بهداشت اعلام شد
به گزارش آستان به نقل از  ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در وزارت بهداشت افزود: در مورد کارانه های پزشکان نیز قبلا اطلاع رسانی شده است، تمام پرداخت های کارانه ها نیز قانونی است هر چند از نظر دیوان محاسبات کشور غیر متعارف باشد.
وی اضافه کرد: مطابق قانون پزشکاتی که در بخش دولتی با تعرفه نازل دولتی کار می کنند معادل یک سوم درآمدی که ایجاد می کنند را به عنوان کارانه دریافت می کنند که قانونی است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: البته معمولا مدیران رده بالای وزارت بهداشت از بین پزشکان و استادان برجسته هستتد که تعدادی از آنها در بخش خصوصی نیز به خصوص در روزهای تعطیل فعالیت دارند که درآمد آن ربطی به حقوق دولتی ندارد.
وی گفت: در مجموع حق مدیریت مدیران وزارت بهداشت با کارانه متفاوت است زیرا کارانه مبلغی غیر مستمر و بر مبنای خدمت ارایه شده برای بیماران است.
قائم مقام وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت توضیح داد:ستادی در وزارت بهداشت برای اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است و کتاب اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه به زودی منتشر می شود.
وی گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت این است که کاری کنیم که با وحود افرایش هزینه ها، مردم از خدمات سلامت محروم نشوند که البته در این مورد تجربیات تلخی را در دولت قبل داشتیم.
حریرچی ادامه داد: در سال 91 ،تورم باعث شد ، تاب آوری مردم در برابر هزینه های سلامت کم شود و متاسفانه شاهد کاهش مراجعات مردم به پزشک و کاهش بهره مندی مردم از خدمات سلامت بودیم.
وی افزود: هفت درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه سلامت است و هر اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد در حوزه بهداشت و درمان نیز بازتاب دارد.
حریرچی گفت: تلاش وزارت بهداشت در دولت یازهم این بوده تا جای ممکن هزینه های زاید را در نظام سلامت کم کند و در این راستا تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی، اصلاح و منطقی کردن مصرف دارو، کاهش محسوس 10 قلم داروی پر مصرف مثل آنتی بیوتیک ها و مدیریت مصرف داروهای گرانقیمت مانند آلبومین اجرا شده است.
وی افزود:این اقدامات باعث شد در سالهایی اخیر میزان رشد هزینه های سلامت کمتر از تورم باشد و این دستاوردی کم سابقه است.
وی گفت: در مجموع حق مدیریت مدیران وزارت بهداشت با کارانه متفاوت است زیرا کارانه مبلغی غیر مستمر و بر مبنای خدمت ارایه شده برای بیماران است.
قائم مقام وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت توضیح داد:ستادی در وزارت بهداشت برای اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است و کتاب اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه به زودی منتشر می شود.
وی گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت این است که کاری کنیم که با وحود افرایش هزینه ها، مردم از خدمات سلامت محروم نشوند که البته در این مورد تجربیات تلخی را در دولت قبل داشتیم.
حریرچی ادامه داد: در سال 91 ،تورم باعث شد ، تاب آوری مردم در برابر هزینه های سلامت کم شود و متاسفانه شاهد کاهش مراجعات مردم به پزشک و کاهش بهره مندی مردم از خدمات سلامت بودیم.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره پرونده کیاستمی گفت: یک گروه 30 نفره از برجسته ترین پزشکان متخصص کشور پرونده پزشکی کیارستمی را بررسی می کنند و نتجه این بررسی ها چهارشنبه اعلام می شود.
وی ادامه داد: انتظار ما این است که بین گروههای خدمت دهنده در سیستم بهداشتی-درمانی کشور و اقشار خدمت گیرنده احترام متقابل حاکم باشد و همگان بر مبنای اعتماد عمومی که یک سرمایه اجتماعی است رفتار کنند، در مورد پرونده آقای کیارستمی شاهد یکسری بداخلاقی ها بودیم که البت میزان این نوع برخوردها در کشور زیاد نیست اما همین میزان نیز خروجی مناسبی برای مردم نخواهد داشت و دود آن به چشم مردم می رود.
حریرچی با دعوت از مردم به خویشتنداری در مورد پرونده پزشکی کیارستمی گفت: بررسی این پرونده کاملا منصفانه و عادلانه خواهد بود و انتظار داریم دو طرف با گفت و گو و مفاهمه از هر گونه سوء تفاهم پیشگیری کنند اما متاسفانه پرخاشگری در جامعه زیاد است.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره خطاهای پزشکی نیز گفت: در تمام دنیا خطاهای درمانی وجود دارد که خیلی از موارد آن تقصیر پزشک یا کادر درمانی نیست، مثلا عفونت بیمارستانی یا افتادن بیمار از تخت یا ایجاد لخته خون در بیمارستان خطای پزشکی نیست بلکه خطای سیستمی است که در تمام کشورها وجود دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان خطاهای پزشکی در ایران گفت: آمار آن را داریم ولی اکنون در فضای فعلی اعلام نمی کنیم و در آینده بعد از کامل شدن اطلاعات و در فضایی آرامتر این آمارها نیز اعلام می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا برای پرهیز از سوء تفاهم بین پزشک و بیمار همه دستورات و روند درمان به اطلاع بیمار می رسد و با گفت و گو و تفاهم دو طرف مسیر درمان جلو می رود و دستورات پزشکی مکتوب شده و به امصای دو طرف می رسد البته در برخی کشورها نیز فقط با امضای پزشک مسیر درمان جلو می رود.
وی گفت: از نظر اصولی باید همه اقدامات مسیر درمان ثبت شده و نوشته شود تا خطای پزشکی مشخص شود و در این صورت است که می توانیم در مورد خطاهای پزشکی اظهار نظر دقیق داشته باشیم و تصمیم گیری کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه جلسه وزیر بهداشت با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره بودجه گفت: طرح تحول سلامت یکی از دستاوردهای مهم دولت است و با اینکه سال گذشته سال سختی در تامین اعتبارات این طرح بود اما امسال آقای نوبخت قول مساعدی برای تامین اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت را داده است و قرار است بودجه ها به صورت یک دوازدهم ماهیانه در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.
حریرچی در مورد مطالبات وزارت بهداشت از بیمه ها نیز گفت: مطالبه وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی سه هزار و 565 میلیارد تومان است که حدود دو برابر این میزان نیز از سازمان بیمه سلامت طلب داریم، ا لبته سازمان تامین اجتماعی از آبان 94 و به خصوص از بهمن 94 در پرداخت مطالبات عملکرد مناسبی داشته است و بخشی از مطالبات از این سازمان مربوط به خدماتی است که هنوز اسناد آن ارسال نشده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معطلی بیماران در اورژانس بیمارستانها گفت: اقدامات زیادی برای توسعه فیزیکی اورژانس بیمارستان و افزایش نیروی انسانی آنها انجام شده است و در بسیاری از مواقع خدمات اورژانسی به موقع انجام می شود و در کمتر از شش ساعت بیمار تعیین تکلیف می شود اما تخت خالی در بخشهای بیمارستانی یا بخشهای مراقبتهای ویژه وجود ندارد که بیمار را انتقال دهند.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: تا آخر امسال اقدامات جدیدی برای رفع کمبود تخت بیمارستانها و نیز توسعه اورژانسهای کشور انجام می شود که اخبار آن در آینده منتشر خواهد شد.
وی همچنین از افزایش تختهای سوختگی در بیمارستانهای دولتی خبر داد و گفت: تعداد زیادی تخت سوختگی در قطب های دانشگاهی کشور اضافه شده یا در حال ساخت است.
حریرچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای بهبود بهداشت عمومی گفت: در این حوزه نیز تصمیمات مهمی گرفته شده و مقدمات کار برای خرید خدمت از بخش غیر دولتی فراهم شده و تغییرات معناداری هم از نظر تامین نیروی انسانی و هم قراردادهای خرید خدمت اتفاق می افتد که اخبار آن در هفته آینده اعلام می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت به افراد مشهود بیش از افراد عادی توجه می کند گفت: از نظر وزارت بهداشت افراد VIP فقرا، کارگران و افرادی هستند که در مناطق محروم زندگی می کنند و توجه و رسیدگی به این افراد به مراتب بیش از افراد مشهور است اما مثلا عیادت یا ملاقات وزیر بهداشت یا مسئولان وزارت بهداشت با یک هنرپیشه یا ورزشکار انعکاس رسانه ای بسیار بیشتری دارد.

**مسئولان نظام پرستاری ادبیاتشان را اصلاح کنند
وی همجنین در پاسخ به پرسشی درباره علت رد درخواست ملاقات مسئولان نظام پرستاری گفت: وزارت بهداشت با بسیاری از نهادها و سازمانهای مردم و انجمن های صنفی، علمی و حتی سیاسی ارتباط دارد و جلسات مختلفی با این سازمانها دارد و شرط برگزاری این جلسات این است که در محیطی مشارکتی و گفت و گو باشد و تمایل به مفاهمه وجود داشته باشد.
حریرچی گفت: متاسفانه برخی مسئولان سازمان نظام پرستاری از قبل تصمیمات خود را گرفته اند، موضعگیری های سخت نیز می تواند با ادبیات مناسب بیان شود اما مسئولان این سازمان عملکرد مناسبی در این زمینه ندارند و هر زمان که ادبیات این دوستان عوض شد و محیط مناسبی برای مفاهمه ایجاد شد، می توانیم با این افراد نیز دیدار داشته باشیم.

** محصولات تراریخته مجوز دارد، مشکلی ندارند
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره محصولات تراریخته ( دستکاری ژنتیکی شده) نیز گفت: اولا باید بین موحودات تراریخته و محصولات تراریخته تفاوت قائل شویم، وزارت بهداشت فقط درباره محصولات تراریخته صحبت می کند و با توجه به کمبود غذا برای 7 میلیارد بشر روی کره زمین، گریزی از تولید محصولات تراریخته در جهان نیست.
وی ادامه داد: در مورد این محصولات آنچه مهم است این است که محصول تولید شده بی خطر باشد و به جز محصولات قاچاق و بدون مجوز وزارت بهداشت هر محصول تراریخته ای که مجوز وزارت بهداشت را گرفته باشد کاملا مطمئن و بی خطر است و هیچ مشکلی ندارد.
قائم مقام وزیر بهداشت همچنین با ارائه توضیحاتی درباره سه شاخص امید به زندگی، امید به زندگی سالم و شاخص مرگ های زودرس گفت: بر اساس آمار سال 2015 میلادی متوسط شاخص امید به زندگی در دنیا 71.4 است که این میزان برای زنان 73.8 و برای مردان 69/1 است.
وی گفت: شاخص امید به زندگی سالم نیز در دنیا به طور متوسط 63.1 سال است که 11.7 سال از سن امید به زندگی کمتر است و مهمترین علت آن نیز افزایش سالمندی، افزایش بیماری های اسکلتی و عضلانی، بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی ، سوء مصرف مواد و افزایش بیماری های غیر و اگیر است.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس این آمار سالیانه 30 میلیون مرگ زودرس زیر 70 سال در دنیا رخ می دهد که سازمان ملل در اهداف توسعه پایدار کاهش 40 درصدی این مرگ ها را تا سال 2030 خواستار شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین