Wednesday 15 May 2024| ۰۱: ۰۳ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
ايران در شرايطي كه پسابرجام را به عنوان موقعيتي حساس تجربه مي كند و در شرايطي كه مسئولان از مردم انتظار تن دادن به "اقتصاد مقاومت"ي را دارند، مدتی است درگير موضوعي پيچيده و شايد بهتر است گفته شود، بحراني خود خواسته است به نام "فيش هاي نجومي".
فاصله طبقاني؛ افیون جوامع/فیش های نجومی بحرانی خودخواسته است


آستان -سعید شمس-"فاصله طبقاني" افيون جوامع است و باعث مي شود تا بي اعتمادي و بي انگيزگي سايه خود را بگستراند، اتفاقي كه "بن بست اهداف تعيين شده" را موجب مي شود تا بتوان اينطور نظر داد كه يكي از اصلي ترين اهداف تصميم گيران هر كشوري بايد اين باشد كه اجازه بروز چنين پديده اي را ندهند تا هم از تبعاتش در امان بمانند و هم اينكه نياز نباشد تا براي جبران مافاتش هزينه هاي گزاف را متحمل شوند. 

ايران در شرايطي كه پسابرجام را به عنوان موقعيتي فوق العاده حساس تجربه مي كند و همچنين در شرايطي كه مسئولان از مردم انتظار تن دادن به "اقتصاد مقاومت"ي را دارند، مدتی است كه درگير موضوعي پيچيده و شايد بهتر است گفته شود، بحراني خود خواسته است به نام "فيش هاي نجومي".

دقيقا به همين دليل اين روزها بحث چرايي به وجود آمدن چنين مساله اي،‌ تاثيراتش در حوزه هاي مختلف و راه كارهاي برون رفت از فضايِ بي اعتمادي كه ريشه در فيش هاي نجومي دارد، در ادبيات سياسي و اجتماعي و حتي محاوره اي جايي پررنگ دارد. 

دقیقا به همین دلیل باید تلاش کرد تا هم به بررسي دقيق فضاي كنوني پرداخته شود و هم تبعات منفي فيش هاي نجومي در حوزه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي مورد ارزيابي و تحليل قرار بگيرد. نكته معلوم اما چيزي نيست غير از اينكه اين بحران خود خواسته است و اگر رفع نشود، به طور قطع به يقين آسيب هايي جدي را به منافع تحميل خواهد كرد. آسيب هايي كه جبرانشان هزينه هاي هنگفتي را مي طلبد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین