Friday 03 May 2024| ۱۷: ۳۶ - جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸
نماينده زابل در گفت و گو با آستان:
آنهایی که مجوز ورود کالایی را می گیرند، واردکننده هستند اما آنهایی که از مبادی قانونی کالای نمی آورند و سود تعرفه را به جیب خودشان می ریزند، قاچاقچی هستند.
جلوگيري از قاچاق 10 ميليون شغل ايجاد مي كند

نماینده زابل با تاکید بر اینکه هر گاه در جایی اختلاف قیمت وجود داشته باشد، قاچاق شکل میگیرد، گفت: این نسخه ویژه ایران نیست و در هر کشوری شرایط اختلاف قیمت بین کالای داخلی و کالای وارداتی وجود داشته باشد، قاچاق شکل می گیرد.

حبيب الله دهمرده در گفت و گو با خبرنگار آستان با اشاره به اینکه آمارهای متفاوتی از میزان قاچاق کالا به ایران اعلام می شود، گفت: این آمارها از 20 میلیارد دلار تا 30 میلیارد دلار اعلام می شود اما اگر میانگین این آمار را بگیریم و میزان قاچاق را 25 میلیارد دلار بدانیم، با جلوگیری از قاچاق می توانیم سالیانه 10 میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معمولا قاچاق کالا در مرزها پیش می آید، گفت: قاچاق از جنوب و جنوب غربی و غرب و شرق کشور اتفاق می افتد و پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس منشا قاچاق کالا به کشورمان هستند.

دهمرده در پاسخ به اینکه برای حل معضل قاچاق کالا چه باید کرد گفت: باید اختلاف قیمت را از بین برد و گمان نکنید که قاچاق یک طرفه است؛ از سوی کشورمان نیز کالاهایی که ارزانتر از دیگر کشورهاست، قاچاق می شود که نمونه بارز آن قاچاق سوخت است.

استانداراسبق سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در همین استان شاهد بودیم که گاز ایران را با کپسول قاچاق می کردند، گفت: آرد ایران نیز به این کشورها قاچاق می شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم عادي برای به دست آوردن سود دست به قاچاق می زنند، گفت: قاچاق با بیکاری رابطه مستقیم دارد اما این رابطه شدت و ضعف دارد. در جایی که بیکاری وجود دارد، فرد بیکاری می خواهد شکم خودش و زن و بچه اش را سیر کند بنابر این در قالب کوله بری به آن طرف مرز می رود و یک تلویزیونی را کول می کند تا چیزی گیرش بیاید و چاره ای هم ندارد.
دهمراه با تاکید بر اینکه قاچاق کوله بری به اندازه ای نیست که اقتصاد کشور را به چالش بکشاند، گفت: وقتی کلمه قاچاق مطرح می شود، قواره آن بسیار بالاست و باید در جاهای دیگری دنبال آن بگردیم.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون دیده نشده که یک کارگر یا کارمند با حقوق ماهیانه یک میلیون تومان دست به قاچاق بزند، گفت: قاچاق مرزی را جوانان بیکاری انجام می دهند که کاری ندارند و البته تعدادشان به اندازه ای نیست که بتوانند در یک سال 20 میلیارد تومان قاچاق کنند.

نماینده اسبق کرمان با تاکید بر اینکه قاچاق به وسیله یک سری عناصر دانه درشت اتفاق می افتد، گفت: اینها یک باند مافیایی هستند که با همدیگر همکاری می کنند و ریشه قاچاق 25 میلیارد تومانی را باید در باندهای مافیایی جستجو کرد.

وی با اشاره به قاچاق سیگار، تلفن همراه، یخچال و بسیاری موارد دیگر گفت: کدام کوله بر می تواند در حجم کلان کالا قاچاق کند؟ اینها به وسیله باندهایی اتفاق می افتد که در همه جا دست دارند و می توانند کالاهایشان را بدون مشکل از مرزها عبور بدهند.

دهمرده با تاکید بر اینکه نباید واردکنندگان را در گروه قاچاق چیان بدانیم، گفت: آنهایی که مجوز ورود کالایی را می گیرند، واردکننده هستند اما آنهایی که از مبادی قانونی کالای نمی آورند و سود تعرفه را به جیب خودشان می ریزند، قاچاقچی هستند.

منبع:آستان
  

    

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین