Thursday 09 May 2024| ۰۰: ۲۰ - پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
قائم مقام وزیر بهداشت:
چهارمین بار بیماری ها در کشور به شمار می آید و روزانه هشت معتاد جان خود را از دست می دهند.
 قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعتیاد، چهارمین بار بیماری ها در کشور به شمار می آید و روزانه هشت معتاد جان خود را از دست می دهند.

به گزارش آستان،شاخص بار بیماری ها از مجموع سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و سال های از دست رفته به علت زندگی توام با ناتوانی به دست می آید.

ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: 65 درصد کل افراد مبتلا به ویروس ایدز معتادان تزریقی و 50 درصد این معتادان هم به هپاتیت سی مبتلا هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تدخین تریاک یکی از عوامل مهم بروز سرطان مری،معده، حنجره و مثانه است. 

وی افزود: بیش از 50 درصد زندانیان کشور به خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر به زندان افتاده اند و 26.5 درصد طلاقها نیز مرتبط با مصرف مواد مخدر و الکل است. 

حریرچی گفت: برای مقابله با اعتیاد دو رویکرد کلی وجود دارد، رویکرد اول حذف مواد مخدر قاچاق و مبارزه با خرید و فروش آن و نیز جرم انگاری معامله و مصرف مواد مخدر است که در بند 5 سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است. 

وی افزود: بر اساس این سیاست ها در کشور ایران استعمال هر نوع مواد مخدر و روانگردان به هر شکل آن جرم است. 

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: رویکرد دوم رویکرد کاهش تقاضا و کاهش آسیب است که در واقع رویکرد پیشگیری و درمان معتادان و بیمار انگاری مصرف کنندگان است و حمایت های اجتماعی از افرادی است که تحت درمان هستند. 

حریرچی افزود: بر این اساس هم اکنون چندین هزار مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در بخش دولتی، غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد در کشور فعال است و معتادانی که به این مراکز مراجعه می کنند و گواهی درمان می گیرند، مطابق قانون از پیگیری قضایی مصون هستند. 

وی درباره بار بیماری اعتیاد نیز گفت: اعتیاد پس از تصادفات و سوانح، بیماریهای قلبی- عروقی و افسردگی چهارمین بار بیماریها از نظر میزان مرگ و میر است و در مردان پس از تصادفات دومین عامل بار مرگ و میر را تحمیل می کند. 

قائم مقام وزیر بهداشت درباره برنامه وزارت بهداشت برای کاهش بیماری ایدز و شناسایی افراد ناقل این ویروس گفت: مراکز مراقبت دیده ور در زندان های کشور همه زندانیان را از این نظر کنترل می کنند. 

وی ادامه داد: امکان اینکه غربالگری و آزمایش ویروس برای همه مردم انجام شود میسر نیست چون هم ملاحظات اخلاقی دارد و مشکلات تکنیکی برای اجرای این کار وجود دارد اما برنامه اصلی وزارت بهداشت در این زمینه افزایش آگاهی مردم و پیشگیری اولیه است. 

**80 درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است 
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره مصرف الکل در کشور نیز گفت: 80 درصد الکل مصرفی در کشور تولید داخل است ودر کشور ما با توجه به اعتقادات مذهبی مردم سرانه مصرف الکل نسبت به میانگین جهانی پایین تر است اما در بین الکلی ها میزان مصرف هر فرد بالاتر از حد میانگین جهانی است. 
وی افزود: وزارت بهداشت گر چه در مورد تولید و توزیع الکل ورودی ندارند اما برای کاهش آسیب های اعتیاد به الکل برنامه دارد و مراکز مشاوره ترک اعتیاد به الکل تشکیل شده و افزایش می یابد. 

**اجرای برنامه شبه پزشک خانواده برای زندانیان 
حریرچی درباره وضعیت بهداشتی زندانهای کشور نیز گفت: وضعیت بهداشت و درمان زندانهای کشور مطلوب نیست و این مسئله ای است که وزیردادگستری نیز در گزارش خود اعلام کرده است. 

وی اضافه کرد: علت مشکلات بهداشتی و درمانی زندانها، تراکم بالای زندانیان است. زندانیان به علل مختلف در معرض بیماری های زیادی قرار دارند، عده ای از زندانیان که مشکل امنیتی نداشته باشند بعد از سپری کردن یک سوم دوره محکومیت به مرخصی می روند و می توانند بیماریهای خود را به همسر و دیگران منتقل کنند. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به این مشکلات به همکاری وزارت بهداشت، قوه قضاییه و سازمان بیمه سلامت قرار است برنامه ای برای پوشش بیمه ای زندانیان و ایجاد نظام ارجاعی شبیه برنامه پزشک خانواده برای زندانیان اجرا شود. 
وی افزود: این برنامه در استان البرز شروع شده است و در صورت توافق نهایی در بقیه زندانهای کشور نیز با همکاری برخی بیمارستانها اجرا می شود. 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت هزینه های مربوط به خدمات خود را تقبل می کند و لازم است که با توجه به سختی ارائه خدمات پزشکی به زندانیان، پرداختی به این پزشکان بیشتر باشد. 
قائم مقام وزیر بهداشت درباره نظارت بر بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: نظارت بر درمان این مراکز به عهده وزارت بهداشت است و اگر تخلفی مشاهده شود با متخلفان برخورد می شود. 

وی افزود: در صورت مشاهده تخلف در بیمارستان ممکن است مسئول فنی بیمارستان برکنار شود یا درجه بیمارستان کاهش پیدا کند اما اگر نیاز به پلمب بیمارستان بود با گزارش وزارت بهداشت،حکم پلمب از سوی سازمان تعزیرات حکومتی صادر می شود. 

حریرچی افزود: خرید و فروش سهام بیمارستانهای خصوصی به وزارت بهداشت مرتبط نیست،البته اکنون اکثر سهامداران بیمارستانهای خصوصی پزشکان هستند اما وزارت بهداشت از ورود و سرمایه گذاری غیر پزشکان برای خرید و ساخت بیمارستان به خصوص در جاهایی که وزارت بهداشت نیاز دارد، استقبال می کند. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه های ناهماهنگ دندانپزشکان گفت: حدود 97 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می شود و هزینه های این خدمات بیشترین بار هزینه را در سبد هزینه های سلامت مردم دارد و بیش از 23 درصد هزینه های سلامت مردم به خدمات دندانپزشکی مربوط است. 

حریرچی افزود: واقعیت این است که 80 درصد مردم توان رفتن به دندانپزشکی را ندارند یا اگر به مطب دندانپزشکی می روند، دچار زحمت و هزینه های کمرشکن می شوند و بسیاری از مردم با هزینه های دندانپزشکی اگر در حدود یک میلیون و 800 هزار تومان باشد،، بیش از 40 درصد درآمدشان را صرف این خدمات می کنند و دچار هزینه های کمرشکن کاتاستروفی می شوند. 
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت این است که در گام اول با اجرای برنامه های پیشگیرانه مانند فیشورسیلنت و فلورایدتراپی که هم اکنون با اجرای آن در مدارس انقلابی ایجاد شده است، جلوی پوسیدگی های دندان را بگیرد و نسل آینده دندان های سالم تری داشته باشند. 
وی گفت: گام دوم این است که مراکز دندانپزشکی دولتی را افزایش دهیم و گام سوم این است که کاری کنیم، پوشش بیمه ها از هزینه های دندانپزشکی افزایش یابد ولی در عمل امکان نظارت بر تمام دندانپزشکی ها میسر نیست. 

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره آسیب های اجتماعی نیز توضیح داد: وزارت بهداشت سالهاست که برای کاهش آسیب های اجتماعی مانند کودکان خیابانی و... دغدغه دارد اما علت اینکه در این مورد کمتر صحبت می شود این است که کاری نکنیم افکار عمومی جریحه دار شود. 
وی ادامه داد: وزارت بهداشت دنبال جنجال آفرینی نیست و از خبرنگاران نیز می خواهیم به دنبال جنجال نباشند زیرا در این زمینه دیدگاه های افراطی و تفریطی وجود دارد و مثلا برخی معتقدند باید معتادان را به دریا بریزیم یا ایزوله کنیم اما برای کنترل اعتیاد هر دستگاهی تکالیفی دارد که باید به آن عمل کنیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سرطان نیز گفت: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در تمام دنیا رو به افزایش است، گر چه در مورد برخی سرطان ها در برخی کشورها شاهد کاهش هستیم. 
وی افزود: هزینه درمان سرطان بالاست و به عنوان مثال هزینه شیمی درمانی سرطان برای بسیاری از مردم سنگین است، برخی داروهای جدید شیمی درمانی دو یا سه میلیارد تومان قیمت دارد ضمن اینکه معلوم نیست در همه موارد شیمی درمانی چقدر به عمر بیماران اضافه می کند. 
حریرجی گفت: از مردم و پزشکان می خواهیم در مورد شیمی درمانی به نکات علمی توجه کنند زیرا گاهی یک شیمی درمانی که به قیمت فروختن خانه و فرش زیرپای یک خانواده تمام می شود فقط سه ماه به عمر بیمار اضافه می کند. 

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در دو بخش مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان ضعف داریم یکی، پیشگیری و غربالگری اولیه و دیگری خدمات تسکینی به بیماران آخر خطی. 
وی گفت: در تمام دنیا شاخص مصرف مجاز مرفین که برای تسکین درد بیماران انجام می شود، یکی از شاخص های پیشرفت نظام سلامت است که در کشور ما از این نظر جایگاه خوبی نداریم،البته چند مرکز طب تسکینی در کشور ایجاد شده است اما کافی نیست و باید افزایش یابند. 

حریرچی درباره سیاستهای جمعیتی نیز گفت: وزارت بهداشت تابع سیاستهای کلان جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، ما در دهه 60 سیاست کاهش جمعیت را داشتیم و امروز سیاست افزایش جمعیت را داریم و اگر در جایی و در یکی از مراکز بهداشتی کشور از این برنامه تخطی صورت گیرد و اثبات شود، حتما با متخلفان برخورد خواهد شد. 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از تهدید جهانی مقاومت به داروهای ضد میکروب، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد انگل در دنیا خبر داد و گفت: این یک تهدید بزرگ جهانی است که اگر بر طرف نشود تا سال 2025 سه تا پنج درصد کل درآمد ناخالص کشورها را می بلعد و باعث بازگشت بیماریهای عفونی به بشر می شود و در این سال 125 میلیارد دلار به بشریت خسارت می زند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین