Sunday 19 May 2024| ۱۷: ۱۸ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که راه‌آهن را به خط‌های مترو متصل کنیم، گفت: متاسفانه برخی از کج‌سلیقگی‌ها باعث شد تا خط 3 متروی تهران به ایستگاه راه‌آهن متصل نباشد این درحالی است که شهرداری می‌توانست این ایستگاه را طوری طراحی کند که مردم به ایستگاه راه‌آهن در زیر زمین دسترسی داشته باشند و بار ترافیکی بر روی شهر و میدان راه‌آهن منتقل نشود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن از احداث چهار ایستگاه جدید در اراضی عباس آباد، میدان آزادی در تهران و ایستگاه جدید در شهر ری خبرداد و گفت: ایستگاه راه اهن در شهر تهران می ماند.

به گزارش آستان به نقل از ایلنا، سعید محمدزاده در نشست خبری با تاکید بر اینکه خروج ایستگاه‌های راه ‌آهن از شهرها باعث افزایش زمان سفر و افزایش هزینه سفر می شود، اظهار داشت: همه مردم باید راحت‌ترین دسترسی را به ایستگاه های راه اهن داشته باشند.

وی با اشاره به تجربه انتقال ایستگاه قم در حومه شهر (محمدیه)گفت: در یک دوره‌ای که ایستگاه راه‌آهن قم به حومه شهر منتقل شد شاهد کاهش کاهش تردد مسافر در این مسیر ریلی بودیم.

محمدزاده با بیان اینکه در حالی که استفاده از مسیر ریلی تهران – قم در مقایسه با مسیر اتوبوسی آن بسیار به صرفه‌تر بود اما مسافران از این مسیر ریلی به دلیل اینکه ایستگاه آن خارج از شهر بود استفاده نمی‌کردند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر زمان سیر مسیر ریلی تهران تا قم با بازگشت ایستگاه راه آهن به مرکز شهر قم زمان سفر ریلی به قم 85 دقیقه است که در تلاش هستیم این مدت زمان را کاهش دهیم.

معاون فنی راه‌آهن با اشاره به تجربه‌های جهانی ساخت ایستگاه راه‌آهن در مراکز شهرها گفت: در شهری مانند لندن 10 ایستگاه راه‌آهن وجود دارد که هر کدام آنها چیزی حدود 12 هکتار وسعت دارند.

وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که راه‌آهن را به خط‌های مترو متصل کنیم، گفت: متاسفانه برخی از کج‌سلیقگی‌ها باعث شد تا خط 3 متروی تهران به ایستگاه راه‌آهن متصل نباشد این درحالی است که شهرداری می‌توانست این ایستگاه را طوری طراحی کند که مردم به ایستگاه راه‌آهن در زیر زمین دسترسی داشته باشند و بار ترافیکی بر روی شهر و میدان راه‌آهن منتقل نشود.

محمدزاده با بیان اینکه مترو و راه‌آهن باید باهم ترکیب شوند گفت: برای اتصال خطوط مترو به ایستگاه‌های راه آهن مذاکراتی با شهرداری داشته‌ایم و این اتصال باید از طریق دالان‌ها و تونل‌ها انجام شود.

معاون فنی راه‌آهن با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن باید به مراکز بزرگ ارائه خدمات شهروندی تبدیل شوند، گفت: از سال 93 طراحی جدید ایستگاه راه‌آهن تهران را با مشاور جهانی «ارپ» شروع کرده‌ایم که این شرکت مشاور فرانسوی تجربه طراحی و ساخت 100 ایستگاه بزرگ دنیا را دارند.

وی با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری از طریق ارتقای خدمات ایستگاه‌های راه‌آهن گفت: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد برای توسعه شهرها ایستگاه‌های راه‌آهن را توسعه می‌دهند تا مردم و مسافران بهترین خدمات را دریافت کنند برای مثال در شهر پاریس که یک شهر هنری و تاریخی است بیشترین تعداد ایستگاه‌های راه‌آهن وجود دارد.

وی افزود: همچنین بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن اروپا سال 2007 در قلب شهر برلین ساخته شده است.

سهم راه‌آهن در آلودگی هوای تهران کمتر از یک درصد است

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن درباره ادعای شهرداری تهران مبنی بر اینکه ایستگاه راه‌آهن باعث آلودگی هوای تهران شده است ، گفت: گزارش رسمی سازمان کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که سهم قطارهای راه‌آهن در آلودگی شهر تهران کمتر از یک درصد است.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری تهران مدعی است که لوکوموتیوهای را‌ه‌آهن بسیار قدیمی هستند اما در حال حاضر لکومتوتیوهای راه‌آهن استانداردهای یورو 4 را دارند و عمر آنها بین 3 تا 5 سال است.

وی ادامه داد: هر چند که شهرداری مدعی است قطارهای غیربرقی راه آهن باعث آلودگی هوای شهر تهران شده است، گفت: در شهر لندن و سایر شهرهای اروپایی قطارهایی که از مسیر شهری می‌گذرند هم غیربرقی هستند به طوری که 50 درصد این قطارها فقط از قطارهای برقی هستند.

خروج ایستگاه‌های راه‌آهن تهران به زیان شهروندان است

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه پیشنهاد انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر خواسته غیرمنطقی است، گفت: خروج ایستگاه راه‌آهن بیشترین ضربه را به مردم می‌زند چرا که هم باعث افزایش زمان سفر و هم باعث افزایش هزینه‌های سفر می‌شود.

وی با اشاره به جانمایی نامناسب ایستگاه راه‌آهن شیراز گفت: ایستگاه راه‌آهن شیراز در حومه شهر و در فاصله 10 کیلیومتری از شهر ساخته شده است که همین جانمایی نامناسب باعث شده مردم استقبال کمی از این وسیله ریلی داشته باشند.

محمدزاده افزود: وقتی ایستگاه قطار خارج از شهر باشد هم هزینه سفر افزایش می‌یابد و هم مدت زمان بالا می‌رود. همچنین دسترسی به حمل و نقل برای رسیدن به مرکز شهر آسان نیست.

ساخت ایستگاه‌های جدید تهران در میدان آزادی و عباس آباد

معاون فنی راه‌آهن از ساخت ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در تهران خبر داد و گفت: ساخت ایستگاه‌های جدید در میدان آزادی ، اراضی عباس آباد و شهر ری را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های راه‌آهن را به مجتمع‌های بزرگ اقتصادی ، تجاری رفاهی تبدیل می‌کنیم چرا که در همه دنیا ایستگاه‌های راه‌آهن به یک نقطه اقتصادی بزرگ شهر تبدیل شده‌اند.

تلاش شهرداری برای تصاحب اراضی راه‌آهن در مناطق 17 و 18

محمدزاده با اشاره به زیرزمینی شدن خط راه آهن تهران – تبریز در مناطق 17 و 18 گفت: در مقطعی مدیران تصمیم گرفتند راه‌آهن تهران – تبریز در مناطق 17 و 18 تهران به زیرزمین منتقل کنند.

وی افزود: مذاکراتی با شهرداری انجام دادیم و مبنای تصمیم هزینه کرد راه‌آهن در این پروژه استفاده از اراضی آزاد شده بود.

وی ادامه داد: در این دولت با مذاکرات انجام شده قرار شد راه آهن اراضی حاصل شده از این پروژه را به شهرداری واگذار کند و در ازای آن شهرداری اراضی دیگری را به راه‌آهن بدهد.

وی با بیان اینکه شهردار تهران این موضوع را پذیرفت، گفت: در بهار 94 مذاکرات با شهرداری تهران در این باره ادامه پیدا کرد و مقرر شد مذاکرات انتقال اراضی انجام شود.

معاون فنی راه‌آهن با بیان اینکه راه آهن در این پروژه یک هزار و 200میلیارد تومان هزینه کرد تا خط آهن زیر زمین برود گفت: در حالی که هدف راه‌آهن افزایش آسایش مردم بود اما شهرداری مجوز ساخت و ساز در اطراف آن را صادر کرد.

محمدزاده ادامه داد: شهرداری تهران نسبت به سروصدای فن‌های تونل‌های مناطق 17 و 18 که راه‌آهن آن را ساخته است معترض است و مدعی است که سروصدای این فن‌ها باعث سلب آسایش مردم شده است اما باید بگویم که راه‌آهن هنوز فنی در این تونل نصب نکرده است که بخواهد سروصدایی داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین