Sunday 19 May 2024| ۱۱: ۰۹ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
پیام امام خمینی(س) به نمایندگاه مجلس خبرگان در سال 58:
مجموع قضیه این است که شما از مشکلات مملکت بحث کرده اید. و این هم همه می‌دانید که مشکلات زیاد است، اما حالا راه حل این است که همه با هم تفاهم داشته باشند.
امروز باید ما کوشش کنیم حتی الامکان اشکالات وارد را چشم پوشی کنیم تا بلکه یک استقراری پیدا بکند

امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جمع نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای حزب جهموری اسلامی در روز 23 شهریور 1358 که مصادف با 22 شوال 1399 ،در قم اعضای نمایندگان مجلس خبرگان را به تفاهم فرهنگی دعوت کرد .همچنین  در خصوص ترس دشمن از اسلامیت نظام،موقعیت روحانیت واهمیت مجلس توصیه هایی کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تفاهم همگانی در رفع مشکلات

مجموع قضیه این است که شما از مشکلات مملکت بحث کرده اید. و این هم همه می‌دانید که مشکلات زیاد است، اما حالا راه حل این است که همه با هم تفاهم داشته باشند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان، دولت با شورای انقلاب؛ همه با حزب جمهوری اسلامی و اگر بشود، با حزب های دیگر که بتوانند تفاهم کنند و درگیری واقع نشود بین مثلاً دولت و حزب و یا دولت و شورا، یا مثلاً رادیو - تلویزیون و دیگران. 

در یک وقتی که الآن درگیری ها صد درصد مضر است، یعنی ما الآن احتیاج داریم به اینکه یک آرامشی باشد و یک تفاهمی باشد. مشکلات شک ندارد زیاد است؛ و شک ندارد به این زودی رفع شدنی نیست؛ یعنی شما بخواهید یک رادیو - تلویزیونی که پنجاه و چند سال، پنجاه سال، در خدمت رژیم فاسد بوده و افرادی هم که در او بوده است از آن سنخ فکر می‌کرده‌اند و از آن سنخ بودند، حالا یکدفعه اینها تبدیل بشود به یک اشخاص مؤمنی، اشخاص مسلمانی که فکرشان فکر اسلامی و ملی باشد، این یک مطلبی است که آرزویش هست؛ اما به این زودی درست نمی‌شود. 

چنانچه دولت هم بخواهید در این ظرف مدت کم بتواند این کارها را انجام بدهد، این هم نمی‌شود. یا اجزای دولت بخواهید صددرصد در طریق ما باشد؛ این هم نیست. من از آنان می‌بینم اشخاصی که در این راه نیستند. لکن علاج این نیست که ما یک درگیری حالا ایجاد کنیم و یک مثلاً به هم زدن اوضاع؛ فرض کنید برویم سراغ دولت و هِی افراد را بدین صورت بگوییم که این کنار برود، او کنار برود، اوکنار برود. برویم سراغ تلویزیون و بگوییم که باید امروز این عوض بشود و فردا هم دوباره یکی دیگر بیاید؛ یک دسته دیگر با او مخالفند او عوض بشود، و همین طور سایر قشرها.

واگذاری مسئولیتها به اشخاص متعهد

به نظر من می‌رسد که امروز باید ما کوشش کنیم که حتی الامکان اشکالات وارد را هم یک قدری غَمضِ عَین (۱) کنیم تا بلکه یک استقراری پیدا بکند؛ تا بلکه مجلس خبرگان کارشان ان شاء الله به همت آقایان زودتر تمام بشود و برویم سراغ مجلس شورا و مجلس شورا را درست بکنیم و محول بشود کار به ملت و به نمایندگان ملت، و کارها ان شاء الله با محول شدن به ملت و به اشخاصی که متعهد هستند، و توانستیم و توانستید که یک منتخباتی داشته باشید که آنها صددرصد ان شاء الله اسلامی و ملی و متفکر و همه جهات در آنان جمع باشد؛ آن وقت ان شاء الله با اینها کارها اصلاح بشود.

اما حالا ما بخواهیم که اوضاع را هی هر روز به هم بزنیم و خوب، هر کسی از آن وقت تا حالا من دیدم، هرکس آمده توی کار و رأس یک [جایی‌] شده، یک عده‌ای فوراً آمده‌اند به اینکه آن چطور. مثلاً آقایان بعد از تفتیش زیاد و چه، یک نفر برای رئیس ستاد درست کردند؛ به مجرد اینکه او را گذاشتند، یکدفعه شروع کرده‌اند که این چه و چه و چه. 

نمی‌شود که ما تا چهار نفر پیدا شدند گفتند نه، آنی که انتخاب شده کنار بگذاریم و یکی دیگر بیاوریم باز یک دسته دیگر بیایند او را جلو بگیرند - این اسباب این می‌شود که ما هیچ کاری نتوانیم انجام بدهیم، باید ما الآن یک قدری دست به عصا راه برویم، نه تضعیف کنیم دولت را به طوری که [...] خوب، بعضی از آقایان همت گماشته‌اند به اینکه مثلاً تضعیف کنند و از بین ببرند دولت را. 

هرکس، هر فردی، در دولت هست یکدفعه می‌بینیم می‌گویند که این آنی است که از همه خیانتکارتر بوده! این آنی است که از همه جنایتکارتر بوده، و اینطور حرفها هست  که گاهی وقتها به واسطه یک سوء نیت نیست؛ لکن سوء تشخیص است   واقع می‌شود. و شورا مثلاً که ما افرادش را می‌شناسیم و می‌دانیم چه اشخاصی هستند و آنهایی که نمی‌شناسند همین طور به طور اجمال و کلی انتقاد می‌کنند، شورایی که هیچ معلوم نیست چه کاره است، معلوم نیست. 

منبع:صحیفه امام جلد 9 ص 521

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: