Wednesday 15 May 2024| ۰۶: ۵۸ - چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
تحلیل قیام عاشورا از نگاه امام خمینی(س):
سیدالشهدا (ع) که همۀ عمرش را برای رفع‏‎ ‎‏منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومتها در دنیا ایجاد‏‎ ‎‏کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگی اش را صرف این کرد که این‏‎ ‎‏حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود؛ معروف در کار باشد، منکرات از بین‏‏‎ بروند.
امر به معروف قیام عاشورا را زنده نگه داشت/ اقامۀ عدل مهمترین انگیزۀ قیام سیدالشهدا‏(ع)

اساس قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) انجام فریضه الهی بود.این فریضه الهی که همان امر به معروف و نهی از منکر است در شرایط اجتماعی خاصی رخ داده بود که حکومت بر خلاف نگرش و جریان دینی به دنبال شکل دهی بدعت ها بود.

امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره اقامۀ عدل که مهمترین انگیزۀ قیام سیدالشهدا‏ است فرمودند: سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ از همان روز اول که قیام کردند برای این امر، انگیزه شان‏‎ ‎‏اقامۀ عدل بود. فرمودند که، می بینید که معروف، عمل بهش نمی شود و منکر، بهش عمل‏‎ ‎‏می شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد، انحرافات همه از‏‎ ‎‏منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است، اینها باید از بین برود‏‎ ‎‏و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت،‏‎ ‎‏قیامش، انگیزه اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. مِن جمله قضیۀ‏‎ ‎‏حکومت عدل، جور، حکومت جور باید از بین برود، از آن طرف وقتی که مناجاتشان را‏ ‎‏می بینیم، مناجاتی که در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم که در هیچ یک از ادعیۀ گفته‏‎ ‎‏شده باشد که ادعیه مال همۀ ائمه است.(صحیفه امام جلد 21 ص 1).

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل اندیشه امام راحل درباره قیام عاشورا به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:هدف از قیام امام حسین(ع) احیای اسلام واقعی و جلوگیری از بدعت ها و انحرافات بود.هر اندازه که تاریخ پیش تر می رود تاثیر حرکت و قیام امام حسین(ع) بیشتر می شود و شعله آتش عشق به خاندان اهل بیت در وجود آزادی خواهان و آزاداندیشان شعله ورتر می شود.

این جامعه شناس درباره نگاه اجتماعی به حرکت عاشورا ادامه داد:در نگاهی اجتماعی می توان حرکت امام حسین(ع) را در روز عاشورا تبلور نشانه های ممتازی از ایثار و از خودگذشتگی ،شایسته سالاری ،تقوای واقعی و تعلق به باورها و اعتقادات درونی دانست.

وی بیان کرد:حرکت انقلابی امام خمینی(س) ادامه نهضت عاشورایی است که امام حسین(ع) پایه گذاری کرده بود.وقوع انقلاب های بزرگی که یک ملت را به خود می آورد مانند انقلاب اسلامی ایران نهضتی است که فلسفه در عاشورای حسینی دارد.حرکت امام حسین(ع) یک حرکت انقلابی است که پایه و اساس دینی داشته و یک الگوی جاودانه در طول تاریخ است.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در دیدگاهی دیگر در خصوص الگوپذیری از انبیا در مبارزه با ظلم می فرمایند:‏‏ ‏‏شما ـ در مناجات حضرت ـ در دعای عرفۀ حضرت سیدالشهدا ملاحظه می کنید که‏‎ ‎‏چه مسائلی در آن هست و ما ازش غافل هستیم. ماه شعبان این خصوصیت را دارد که الآن‏‎ ‎‏عید نوروز ما در آستانۀ ولادت حضرت سیدالشهدا است و دنبال او ولادت حضرت‏‎ ‎‏مهدی ـ علیه السلام ـ که آن هم در 15 شعبان واقع شده است. بنابراین تقریباً باید ما‏‎ ‎‏بگوییم که یک حجتی است بر ما این دو ولادت و این واقع شدن این روز شریف و این‏‎ ‎‏روز نوروز در یک همچو آستانه ای که این دو بزرگوار که هر دو ـ اقامۀ عدل ـ برای اقامۀ‏‎ ‎‏عدل هستند؛ سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ که همۀ عمرش را و همۀ زندگی اش را برای رفع‏‎ ‎‏منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومتها در دنیا ایجاد‏‎ ‎‏کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگی اش را صرف این کرد که این‏‎ ‎‏حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود؛ معروف در کار باشد، منکرات از بین‏‏‎ بروند.(صحیفه امام جلد 21 ص 2).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین