Friday 19 April 2024| ۱۸: ۳۴ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه:
عمده‌ترین کار امام(ره) سازماندهی مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی بود. آن زمان که عصر عاشورا در مدرسه فیضیه قم فریاد برآورد که "ای علمای اسلام به داد اسلام برسید". امام (ره) با این ابزار انقلاب را مدیریت کرد.
معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که الگوی علمی ما حسینی است گفت: امروز سربازان امام زمان (عج)، شما دانشجویان هستید که با تلاش علمی و پژوهشی خود یک الگو را در دنیا مطرح می‌کنید؛ پرچم ولایت به دست رهبر امروز با همت شما، اندیشه پراگماتیسمی غرب را به چالش می‌کشد.

به گزارش آستان به نقل از ایسنا آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در آیین "فصل نو، فصل زندگی" ویژه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اهواز که امروز، سه‌شنبه ۱۳ مهرماه در مجتمع فرهنگی فجر اهواز برگزار شد، با بیان این‌که در روزهای آغاز ماه محرم که به عطر و یاد سیدالشهداء این تابلوی بزرگ ایثار، شهادت و محبت مزین است، خدا را شاکرم که در این جمع حضور دارم، به بیان توضیحاتی درباره بیانات رهبر انقلاب پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به‌عنوان مسئولیت و مأموریت اصلی دانشگاه‌ها و مأموریت قطعی نظام پرداخت و اظهار کرد: در شرایطی که انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و با لبیک مردم به پیروزی رسید، در فضای علمی دنیا ۲ اردوگاه فکری وجود داشت.

وی با اشاره به اندیشه اردوگاه سوسیالیستی، تصریح کرد: این مکتب وقتی سیر تاریخ را تصویر می‌کرد - که البته مراحلی در ماتریالیسم تاریخی دارد - حاصل این فلسفه آن بود که دین نمی‌تواند منشأ انقلاب اسلامی باشد، زیرا آن‌ها دین را یک امر روبنا می‌دانستند که دولت‌ها برای تخدیر جامعه درست می‌کنند؛ بنابراین این موضوع که یک مرجع تقلید بتواند با تکیه بر اندیشه دینی انقلابی را سامان دهد، در مکتب آن‌ها امکان‌پذیر نبود.

معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور افزود: در اردوگاه غرب نیز ۲ مکتب به عنوان شاخه اصلی فلسفه فکری آن‌ها شامل پزیتیریست‌ها و اگزیستانسیالیست‌ها حاکم بودند که پزیتیریست‌ها برای تاریخ سه دوره کودکی و جهالت (عصر خدا و دین)، جوانی (دوره فلسفه) و پختگی و بلوغ (عصر علم) را قائل بودند.

فرحانی افزود: به باور آن‌ها بشر وقتی کودک بود، جاهل بود و در مقابل همه سؤالات خود یک جواب داشت و آن هم خدا؛ جامعه‌شناسان غربی تحت همین فضا علوم انسانی غرب را تصویر کردند. این مکتب سپس ادعا می‌کند که بشر وقتی پخته‌تر و جوان‌تر شد به‌جای خدا برای پاسخ سؤالات خود در پی علت و علت‌العلل یا همان فلسفه برآمد، اما اکنون که بشر بعد از رنسانس بالغ شده، دیگر نیازی به دین ندارد و می‌گفتند که اکنون به‌جای چرایی به چگونگی می‌پردازیم و حتی اصطلاحی داشتند که علم، بشر را از مراجعه به خدا بی‌نیاز کرد. به همین دلیل می‌گفتند که دوره دین تمام شده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیدایش مکتبی در آمریکا به نام فلسفه پراگماتیسم، تصریح کرد: این مکتب تعدیلی در اندیشه پزیتیریستی ایجاد کرد و به‌خصوص ویلیام جیمز، فیلسوف و روانشناس معروف آمریکایی از بنیانگذاران آن بوده است. خلاصه این مکتب آن بود که می‌گفتند اگر می‌خواهید نظریه‌ای را ارزیابی کنید به دنبال ادله نباشید، بلکه ببینید در عمل چه میزان فایده دارد؛ هر قدر که آن نظریه در عمل مفیدتر باشد، درست‌تر است.

فرحانی ادامه داد: این مکتب، محصول اندیشه فلسفه آمریکا بود که به میراث غرب اضافه شد؛ آن‌ها می‌گفتند این‌گونه نیست که دین پس از رنسانس اصلاً به درد نخورد بلکه دین به درد یک‌شنبه آخر هفته کلیسا، دعا و آرامش حاصل از نیایش می‌خورد زیرا ویلیام جیمز بیمار شد و با دعا سلامتی خود را به‌دست آورد. پراگماتیسم تعدیلی در فضای فلسفه غرب ایجاد کرد که می‌توان برای دین آثاری در حیطه مسائل فردی تعریف کرد.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی در چنین فضایی شکل گرفت و منشأ اثر در شئونات مختلف شد، خاطرنشان کرد: دانشمندان ما در آن روز یا سوسیالیست بودند که دین را مخدر و روبنا می‌دانستند و یا اصحاب فلسفه غرب و روشنفکران غربی بودند که باور نمی‌کردند دین بتواند چنین حرکت عظیمی ایجاد کند. امام خمینی(ره) در این فضا، انقلاب را مدیریت کرد. عمده‌ترین کار امام(ره) سازماندهی مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی بود. آن زمان که عصر عاشورا در مدرسه فیضیه قم فریاد برآورد که "ای علمای اسلام به داد اسلام برسید". امام (ره) با این ابزار انقلاب را مدیریت کرد.

معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: جامعه‌شناسان غربی آن روز برای آن‌که مبانی فلسفی آن‌ها در انقلاب مردم ایران صدق کند، تحلیلی کردند. مشاهده می‌کردند که در ایران، دین چنین اتفاق بزرگ و حرکت عظیمی را مدیریت می‌کند و جواب آن‌ها این بود که این امر منوط به شخصیت کاریزمای امام خمینی(ره) است. آن‌ها نمی‌گفتند که دین، مکتب سیدالشهداء و زیربناهای عاشورایی تاریخ مردم ایران این حرکت را هدایت کرده، بلکه می‌گفتند امام دارای یک شخصیت کاریزما است که چنین حرکتی را مدیریت می‌کند.

فرحانی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی‌که امام خمینی (ره) در قید حیات بودند، می‌گفتند که انقلاب را امام (ره) ایجاد کرد و دفاع مقدس را امام (ره) مدیریت کرد؛ درحالی‌که امام (ره) انقلاب را با عاشورا و دفاع مقدس را با پیشانی‌بند یا فاطمه زهرا (س) و یا اباعبدالله الحسین (ع) مدیریت کرد و با فرهنگ شهادت حسینی توانست انقلاب را به ثمر برساند، تثبیت کند و در دوران دفاع مقدس در مقابل شرق و غرب بیایستد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که امام (ره) از دنیا رفت، گفتند که همه چیز تمام است و لازمه منطقی آن تحلیل این بود که دیگر چیزی وجود ندارد، اما در این زمان امام دیگری در انقلاب ظهور کرد و مقام معظم رهبری در این فضا سکان انقلاب را به‌دست گرفت. قانون اساسی در حال بازنگری بود و آمریکا در خلیج‌فارس جولان می‌داد. قطعنامه وضعیت متزلزلی داشت و همه چیز در اثر جنگ از دست رفته بود، اما مقام معظم رهبری انقلاب را در این فضا تحویل گرفت و با کمک اساتید بزرگ، فرهیختگان و نسل دومی‌ها، سومی‌ها و چهارمی‌ها انقلاب را به گونه‌ای مدیریت کرد که اکنون رشد علمی کشور موجب حیرت غرب شده است.

فرحانی با بیان این‌که غربی‌ها دیدند که انقلاب اسلامی با مبانی پراگماتیسمی توانست خود را در عرصه علمی تثبیت کند، گفت: نظر من نسبت به پیشرفت‌های بسیار ارزشمند انقلاب در عرصه هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و نانو، یک دیدگاه فلسفی است و معتقدم که با این کارهای علمی در واقع از اندیشه سیدالشهدا (ع) و از وجود مقدس امام زمان (عج) دفاع می‌کنیم. غرب اکنون در حیرت است که چگونه به یک‌باره تمام شاخص‌های علمی در ایران اسلامی رشد کرد.

وی با اشاره به تجربه آن‌ها از دوران فلسفه اسکولاستی، افزود: در زمان حاکمیت این فلسفه در مدارس وابسته به کلیسا، اروپا به عقب رفت و رنسانس واکنشی به تحجر و محدودیت‌انگاری فلسفه اسکولاستی و حاکمیت کلیسا بود، اما ایران اسلامی در دوره مدیریت اسلام، ولایت، امام و رهبری با همت شما دانشجویان رشد کرد و اکنون غرب در چگونگی این حرکت مانده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اکنون در حال برقراری ارتباطاتی با دانشگاه الازهر و دستگاه فکری روحانیت مسیحی برای منزوی کردن دانشگاه مدینه و داعش هستیم، گفت: می‌خواهیم نشان دهیم که قدرت تعامل علمی شیعه با تمام عرصه‌های فکری دنیا برقرار است و مشکل در شیعه و اسلام نیست، بلکه در تلقی دانشگاه مدینه و آل‌سعود منحوس است که این امر را باید با گسترش ارتباطات علمی اصلاح کنیم.

فرحانی با اشاره به این‌که یک روز در پشت درب کلاس خود متوجه گوش دادن یک روحانی مسیحی شده بود، افزود: وقتی در کلاس را باز کردم متوجه شدم که یک برادر روحانی به مباحث مطرح‌شده گوش می‌دهد. از او دعوت کردم، یک سؤال را از من پرسید که جریان ولایت در ایران چیست؟ گفتم شما معتقد هستید که تاریخ سه دوره دارد و البته قرآن هم می‌گوید تاریخ سه دوره است اما از نظر قرآن سه دوره تاریخ متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن بیان می‌کند که دوره اول تاریخ، دوره بدو نبوت است که بشر، جاهل و کودک بود. به همین دلیل پیامبران با این بشر با زبان او و به اندازه عقل بشر سخن می‌گفتند و معجزه‌شان نیز از جنس همان زمان بود. دوره دوم ختم نبوت و یا دوره علم است.

‌ معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور افزود: هنگامی که خداوند با آیه "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ" به پیامبر وحی می‌کند، ۲ نعمت را مورد توجه قرار می‌دهد. نخست آن‌که "بخوان به نام خدایی که خلق کرد" و دوم "اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ"، "بخوان به نام خدایی که دانش داد". قرآن می‌گوید خدایی که اکرم است، اما شما غربی‌ها کرامت انسان را مطرح می‌کنید. در حالی‌که خداوند می‌فرماید کرامت مربوط به علم است و خلقت با همه عظمت آن مصداق کرامت خدا نیست، بلکه علم همان کرامت خداوند است.

فرحانی افزود: به او گفتم که شما وقتی سابقه تمدن شیعی را می‌بینید درباره انقلاب علمی امام صادق (ع) چه می‌گویید، گوستاو لوبون در تاریخ تمدن اسلام و عرب این‌گونه تعبیر می‌کند "در شرایطی که در تمام اروپا ۵۰۰ جلد انجیل یافت نمی‌شود، کتابخانه بیت‌الحکمه بغداد پنج میلیون جلد کتاب داشت". در واقع شما تعارض علم و دین را مبنا قرار دادید و اشتباه کردید.

فرحانی تصریح کرد: دوره اول تاریخ، دوره جهل بشر و دوره دوم ختم نبوت یا علم است؛ تفاوت جوهری اسلام با مسیحیت نیز در همین امر است. درخت ممنوعه مسیحیت درخت علم بود، در حالی‌که اسلام رسماً اعلام می‌کند "وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا". دوره سوم تاریخ نیز از نظر قرآن دوره ولایت است.

وی با بیان این‌که این تحلیل را علامه طباطبایی در المیزان ارائه داده است، به آیه "وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ" اشاره و خاطرنشان کرد: غربی‌ها می‌گویند دوره دین رفته و قرآن می‌گوید خدا وعده داده است که دوره دین می‌آید. امروز سربازان امام زمان (عج)، شما دانشجویان هستید که با تلاش علمی و پژوهشی خود یک الگو را در دنیا مطرح می‌کنید و پرچم ولایت به دست رهبر، امروز با همت شما، اندیشه پراگماتیسمی غرب را به چالش می‌کشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز ضریب رشد و شتاب حرکت علمی کشور در چنین فضایی رقم می‌خورد، اما الگوی علمی ما حسینی است و شخصیت‌های علمی که هنگام پژوهش، پژوهشگرند و در زمان امتحانات سنگین خدمت به نظام و مردم، در صف اول خدمت هستند، این مسیر را ایجاد می‌کنند؛ رهبر انقلاب نیز چنین سیره و روشی را الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت می‌داند. بیایید سابقه دانشگاه کهن و بزرگ جندی‌شاپور را با همت خود احیا کنید و ان‌شاءالله احیا می‌کنید.

انتهای پیام
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین