Thursday 02 May 2024| ۱۳: ۲۰ - پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
یک استاد دانشگاه نگاه امام خمینی(س) به خانواده،تربیت و سبک زندگی را تحلیل کرد:
خانواده به عنوان مهم ترین و تاثیرگذار ترین عنصر تعیین کننده ساختارهای اجتماعی زمینه و بستر شکل گیری تربیت،یادگیری و ایفای نقش کودکان را در جامعه فراهم می سازد.
آزادگی و آزاده بودن دو محور اساسی در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

خانواده به عنوان مهم ترین و تاثیرگذار ترین عنصر تعیین کننده ساختارهای اجتماعی زمینه و بستر شکل گیری تربیت،یادگیری و ایفای نقش کودکان را در جامعه فراهم می سازد.

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص نقش خانواده در پرورش مسائل مذهبی در ذهن فرزندان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:هر چه آرامش،مهربانی و مودت در درون خانواده افزایش یابد کودکان در شرایط بهتری رشد می کنند و آینده جامعه را  با سلامت روان خود تضمین می کنند.به زبانی ساده تر آینده خانواده و جامعه به سبک و شیوه تربیت و رشد فرزندان امروز بستگی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:فلسفه هایی مانند قیام عاشورا و کربلا و ماه هایی مانند محرم و صفر جدای از همه فرازهای معنوی و اخلاقی حول محور دو اصل بنا نهاده شده است. نخست احیای سنت رسول خدا که حسن خلق بوده و امر به معروف و نهی از منکر،اگر قرار است فرزندانی عاشورایی و کربلایی داشته باشیم باید به آنها بیاموزیم که امام حسین(ع) در اوج جنگ و درگیری چگونه به فرزندان توجه می کردند و ابراز احساسات آن حضرت نسبت به فرزندان در بالاترین سطح اخلاقی پیام های جاودانه ای را برای جهان بشریت داشت.

این جامعه شناس با بیان این مطلب که بزرگان دینی و رهبران سیاسی فکری جامعه ما مانند امام خمینی(س) عنایت و اهتمام خاصی به مقام خانواده،سبک زندگی و نوع تربیت فرزندان داشتند،افزود:در منظر و کلام امام خمینی(س) رهبر فقیه وفرزانه انقلاب اسلامی ایران به خوبی می توان اهمیت خانواده را دید.در بیانات امام راحل به روشنی میتوان دریافت که به زن به عنوان محور خانواده احترام خاصی قائل هستند و می فرمایند:"اول مدرسه ای که بچه دارد،دامن مادر است." از این جمله می توان این موضوع را تحلیل کرد که احترام به حقوق دیگران و یادگرفتن آزادگی و آزاده بودن از امام حسین(ع) را مادران و زنان جامعه می توانند در تربیت فرزندان جای داده و آن را نهادینه سازند.زیرا دیدگاه ها و اندیشه های امام راحل نیز برگرفته از سیره پیامبر(ص) و امامان بوده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:خانواده می تواند ارزش های والای انسانی و اخلاقی را با حسن خلق به فرزندان خود بیاموزد.امر به معروف و نهی از منکر که مهم ترین پیام عاشورا و پیام ارزشمند انقلاب اسلامی ایران است را خانواده باید به فرزند بیاموزد .با توجه به اینکه امام راحل در بیانات دیگری فرمودند:"زن مظهر تحقق آمال بشری است."پس می توان به این نتیجه دست یافت که زن در خانواده می تواند نگرش های عدالت محورانه ،دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم را به فرزندان آموزش دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین