Saturday 04 May 2024| ۰۴: ۱۰ - شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
یک استاد دانشگاه اندیشه امام خمینی(س) در زمینه تربیت جوانان را تبیین کرد:
امام خمینی(س) به تربیت اسلامی نسل جوان اهمیت می داد زیرا معتقد بودند که داشتن تربیت اسلامی مانع از خیانت به جامعه می شود این امر بیانگر آن است که مفاهیم و مناسک دینی را باید در مکتب خانواده آموخت تا نسل جوان با هنجارهای دینی در خانواده آشنا شوند.
تربیت اسلامی نسل جوان مانع از خیانت به جامعه می شود‏‎

سنگینی مسئولیت تربیت نوجوانان همواره از نگاه امام خمینی(س) حائز اهمیت است.ایشان در بیانات خود تربیت را مسئولیتی سنگین معرفی می کنند که باید از سوی مسئولین در جامعه مورد  توجه قرار گیرد.

رهبر کبیر انقلاب در بخشی از سخنان شان با اشاره به تربیت نسل جوان فرمودند: این شغل، شریفترین شغلهاست؛ و مسئولیتش، بزرگترین‏‎ ‎‏مسئولیتهاست. و ما و شما که این شغل را داریم، ما در طرف‏‎ ‎‏روحانیت و شما در طرف دانشگاهها مسئول این جوانها هستیم.‏‎ ‎‏در پیشگاه خدای تبارک و تعالی مسئول هستیم که اینها را خوب‏‎ ‎‏بار بیاوریم، اینها را اشخاصی که به درد یک مملکت بخورند؛‏‎ ‎‏اشخاصی که خدمتگزار باشند به اسلام؛ خدمتگزار باشند به‏‎ ‎‏کشور خودشان؛ امین باشند و خیانتکار نباشند. و همۀ اینها زیر‏‎ ‎‏بیرق توحید است و اسلام است.(کتاب جوانان از دیدگاه امام خمینی(س)،صفحه 298).

یک جامعه شناس در تبیین اندیشه های امام راحل در زمینه تربیت جوانان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:جوامع ار نهادهای مختلفی تشکیل شده است که این نهادها هر کدام وظایفی را به عهده دارند اما مهم ترین وظیفه ای که هر نهاد باید آن را رعایت کند مقوله تربیت است.نهاد خانواده،تعلیم و تربیت ،دین،اقصاد و سیاست از مهم ترین نهادهایی هستند که به عنوان الگوهای اجتماعی برای نسل جوان مطرح می شود.

دکتر قربانعلی ابراهیمی با اشاره به اندیشه امام در زمینه تربیت در ادامه گفت:با توجه به اینکه فرزندان در محیط خانواده با مجموعه ای از عقاید،ارزش ها ،هنجارها،آرمان ها،ایده ها،سلیقه ها و .... آشنا می شوند این سخن امام راحل در زمینه تربیت نسل جوان که می فرمایند:"روحانیت و دانشگاه ها مسئول جوانان هستند." بیانگر این است که نهادی مانند دانشگاه نیز مسئولیت تربیت فرزندان و نسل جوان را به عهده دارد تا بر اساس موازین اخلاقی آن جامعه جوانان را تربیت کرده و آموزش دهد.

این جامعه شناس تصریح کرد:خدمت گزاری به جامعه همواره مورد تاکید امام راحل بوده است که توصیه های فراوانی در این زمینه به خانواده ها،علما،معلمان و مدرسان دانشگاه ها داشتند.فرزندان به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی الگوهای رفتاری اعضای خانواده خود را سرلوحه قرار می دهند و عقاید و جهان بینی و حتی نوع تفکر و نگرش والدین را مد نظر قرار می دهند.از این رو الگوهای خانوادگی باید برای جوانان عینی باشد زیرا عدم هماهنگی میان الگوهای خانوادگی میان پدر و مادر و نبود یک تربیت واحد تضاد و تنش هایی را شکل می دهد که نسل جوان با سردرگمی و تعارض مواجه می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد:امام خمینی(س) به تربیت اسلامی نسل جوان اهمیت می داد زیرا معتقد بودند که داشتن تربیت اسلامی مانع از خیانت به جامعه می شود این امر بیانگر آن است که مفاهیم و مناسک دینی را باید در مکتب خانواده آموخت تا نسل جوان با هنجارهای دینی در خانواده آشنا شوند.نهادینه شدن امور دینی طبق فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی باعث می شود نسل جوان صاحب هویت شوند و این هویت ملی و مذهبی خود را به نسل های آتی انتقال دهند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین