Friday 03 May 2024| ۱۲: ۵۳ - جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
یک استاد دانشگاه فرهنگ از منظر امام راحل را تحلیل کرد:
امام راحل بحث فرهنگ را در تعامل بین مسئولان،کارگزاران ،توده مردم و... در سیاست گذاری های کلان اقتصادی و روابط خارجی و برنامه ریزی های کلان کشور مطرح می کردند.
بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی‏‎ ‎‏دارد فرهنگ آن جامعه است

‏‏رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران،امام خمینی(س) بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد را فرهنگ معرفی می کنند.ایشان در بخشی از بیانات خود به موضوع با اهمیت فرهنگ اشاره داشته و فرمودند:" بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی‏‎ ‎‏دارد فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را‏‎ ‎‏تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی،‏‎ ‎‏صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل اندیشه امام راحل در راستای فرهنگ و نقش توسعه در جامعه در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:ابتدا باید گفت امام خمینی(س) تنها فردی بودند که در قرن 20 انقلابی را رهبری کردند که پایه و اساس این انقلاب بر فرهنگ استوار بود.در حقیقت نهضت و انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل شکل گرفت یک انقلاب فرهنگی به همه جهانیان معرفی شد.

دکتر علیرضا شریفی یزدی عضو پژوهشکده خانواده در ادامه افزود:اگر به تمام انقلاب های عظیم و بزرگی که در طول تاریخ در جهان رخ داده است توجه کنیم قابل درک است که هیچ انقلابی مانند انقلاب اسلامی ایران هسته مرکزی اش مباحث فرهنگی نبود.انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(س)بیش از اینکه یک انقلاب سیاسی،نظامی،اقتصادی و... باشد یک انقلاب فرهنگی بود که در طول تاریخ رقم خورد.

امام خمینی(س) در تاکیدات و توصیه های شان با اشاره به مقوله فرهنگ می فرمایند:" اگر فرهنگ‏‎ ‎‏جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب‏‎ ‎‏مخالف گرایش پیدا می کند و بالاخره در آن مستهلک می شود و موجودیت خود را در‏‎ ‎‏تمام ابعاد از دست می دهد. استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن‏‎ ‎‏نشأت می گیرد، و ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد‏‎ ‎‏دیگر یا یکی از آنها امکانپذیر است.(صحیفه امام(س) جلد 15 ص 243).

این استاد دانشگاه تصریح کرد:انقلاب اسلامی ایران از روزهای آغازین یک حرکت فرهنگی شناخته شده و جهانی بود.با توجه به اینکه بحث فرهنگ  و توسعه فرهنگی دارای بیش از 200 تعریف است اما در تعریفی ساده و جامع که همان دیدگاه امام راحل است می توان گفت؛فرهنگ یعنی سبک زندگی،به عبارت دیگر وقتی این تعریف از فرهنگ را می پذیریم یعنی باید تلاش کنیم تا توسعه فرهنگی در همه ابعاد زندگی انسان دارای کیفیت مطلوب شود.

این جامعه شناس با تبیین اندیشه امام راحل در زمینه اینکه فرهنگ زیربنای مباحث اقتصادی،نظامی و سیاسی است،افزود:این مباحث مطرح شده زیر بنایی چون فرهنگ دارد و این امر نیز دارای پشتوانه علمی است.بسیاری از متفکران و اندیشمندان بر این باورند که فرهنگ ریشه و پایه بسیاری از رخدادهای دیگر سیاسی ،اقتصادی و نظامی است.در طی دوران رهبری امام راحل به ویژه بعد از استقرار انقلاب اسلامی در ایران همیشه شاهد این امر بودیم که امام راحل بیشترین تاکیدات شان در مبحث فرهنگ بود.

وی ادامه داد:امام راحل بحث فرهنگ را در تعامل بین مسئولان،کارگزاران ،توده مردم و... در سیاست گذاری های کلان اقتصادی و روابط خارجی و برنامه ریزی های کلان کشور مطرح می کردند.بحثی که امروزه باید برگرفته از اندیشه های امام راحل باشد و بیشتر مد نظر و توجه قرار گیرد این است که در پروژه های اقتصادی در کشور نیز باید بر اساس اندیشه های امام راحل و پیروی از آن مبحث پیوند و پیوست فرهنگی را بیشتر توجه کنیم.

دکتر شریفی یزدی بیان کرد:امام راحل بیشتر از این منظر به بحث توسعه و این مفهوم اهمیت می دادند چون مفهوم توسعه یعنی رشد و توازن همه جانبه و زمانی که توازن و رشد رخ دهد قطعا جامعه دچار تحولات مهمی برای پیشرفت می شود.در سخنرانی ها،سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های امام خمینی(س) قابل مشاهده است که فرهنگ هسته مرکزی دیدگاه و بحث های شان بود.همچنین شناخت ابعاد مختلف فرهنگ نیز کمک می کند تا به نحو مطلوب فرهنگ در جامعه پیاده شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین