Thursday 16 May 2024| ۰۹: ۳۴ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
حجت الاسلام رضا غلامی:
معتقدم چه بدانیم وچه ندانیم پیاده روی اربعین مولود انقلاب وبیداری اسلامی و مولود نهضت امام خمینی(ره) وثمره خون شهداست.
رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: معتقدم چه بدانیم وچه ندانیم پیاده روی اربعین مولود انقلاب وبیداری اسلامی و مولود نهضت امام خمینی(ره) وثمره خون شهداست.

به گزارش آستانبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرهنگی جهادی عصر ظهور، باتوجه به جریان اربعین حسینی که از زمینه های اصلی ظهور امام زمان (عج) است و خصوصا اجتماع ۲۰ میلیونی که از شیعیان جهان اسلام در این مسیر حضور پیدا می کنند فرصتی مناسب برای صدور انقلاب امام  و  استفاده حداکثری برای رسیدن به یک نظام اجتماعی دقیق بر اساس محبت امام حسین(ع) و پیوند خوردن و متشکل شدن جریان شیعی برای مقابله و پیروزی نهایی بر جبهه باطل و استکباری جهان است.

حجت الاسلام غلامی در این باره گفت: هر چند پیاده روی اربعین یک سنت قدیمی در عراق به شما می رود، ولیکن گسترش انفجاری و فراعراقی آن طی سالهای اخیر، یک پدیده عظیم و منحصربفرد در کل دنیا قلمداد می شود. در چند سال گذشته، بعضی از جامعه شناسان، حتی جامعه شناسان شیعه، به دنبال ارائه تحلیلی علمی از این واقعه بوده اند اما نهایتا به عجز و ناتوانی دانش جامعه شناسی برای فهم این پدیده اعتراف کرده‌اند. به نظر من، پیاده روی اربعین یک واقعه چند لایه به حساب می آید که خبر از تحولات بزرگی در دنیای اسلام خصوصا جهان تشیع می دهد. اینکه فرمودید، حب الحسین یجمعنا، کاملا صحیح است. این حب به قدری قوی است که از بطن آن دهها انقلاب بزرگ قابل شکل گیری است. البته امروز حب الحسین تنها یک امر عاطفی نیست بلکه با یک عقلانیت پیشرفته پیوند خورده است لهذا ما امروز در پیاده روی اربعین با حب و حرارتی عمیق و تحول آفرین روبرو هستیم که خواصی فراتر از تجمع دارد.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: بنده معتقدم چه بدانیم و چه ندانیم، پیاده روی اربعین مولود انقلاب و بیداری اسلامی است. مولود نهضت امام خمینی(ره) و ثمره خون شهداست. همانطور که قبلا اشاره کردم، پیاده روی اربعین طی چند سال گذشته با پیاده روی سنتی مردم عراق تفاوت هایی دارد. سابقا ماهیت پیاده روی در عراق عمدتا زیارتی- عبادی بود و جنبه های سیاسی کمتر در آن بروز و ظهور می یافت ولیکن هم اکنون پیاده روی اربعین ذاتا یک حرکت نمادین سیاسی است. به بیان دیگر، یک مانور قدرت سیاسی از سوی شیعیان به حساب می آید. بنابراین، پیاده روی اربعین در بستر انقلاب پیش می رود و این حقیقت، کار را برای عمق بخشی به محتوا و به عبارتی، جا انداختن  گفتمان اربعین که در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قابل تعریف است، راحت تر کرده است. البته تاکید می کنم که این حرکت نباید به سمت گرایش ها و مسائل ملی و قومی سوق پیدا کند لذا جا دارد در گفتمان سازی، ضمن تکیه بر نقاط مشترک، و با پرهیز از کارهای تصنعی و تشریفاتی، از محتوا و شعارهای جهانی شیعه استفاده شود.

حجت الاسلام غلامی اظهارداشت: مدیریت اربعین یک مدیریت فرامادی است که درک آن برای منفعت پرستان عالم که در منطق آنها این حجم از گذشت قابل توجیه نیست، دشوار است. ما در طول پیاده روی اربعین با صحنه هایی از اوج انسانیت روبرو هستیم که نظیر آن کمتر دیده شده است. یک خانواده عراقی، در حالی که خودش در طول سال با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می کند، تمام دارایی خود را صرف زائران امام حسین (ع) می کند در حالیکه در رفتار او ذره ای عجب و غرور دیده نمی شود. این رفتار با چه منطقی قابل تحلیل است؟ آیا به جز منطق اسلام ناب، منطق دیگری می تواند این وقایع را معنا کند؟ حالا اگر مدل این اتفاق را به سایر ساحات اجتماعی سرایت دهیم، قطعا خیلی از معادلات مادی و فرد گرایانه حاکم بر عالم مدرن به چالش کشیده می شود. البته دقت بفرمایید که همه این امور در ذیل دکترین امامت اتفاق افتاده و خواهد افتاد لذا کسی تصور نکند بدون باز شدن چتر امامت بر روی جامعه می توان چنین تحولات عظیمی را شاهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: اولین توقع از تشکل ها، تشویق مردم به حضور پرشور، حماسی و در عین حال عارفانه در این حرکت است. نباید اجازه داد جمعیت زائران پیاده اباعبدالله (ع) کاهش پیدا کند، بلکه سال به سال باید شاهد رونق و شکوه مضاعف این حرکت باشیم. دومین توقع، ارائه آموزش ها و معرفت افزایی های حساب شده به زوار اربعین است. مردم به ویژه مردم ایران باید علاوه بر برخورداری از فرهنگ پیاده روی اربعین، با معارف نهضت حسینی نیز آشنا شوند. سومین توقع، بسترسازی برای خدمات رسانی در مرزهای زمینی به زوار خصوصا افراد کم بضاعت است که خیلی مهم است.  چهارمین توقع، مشارکت با مردم شریف عراق برای پذیرایی ساده و در عین حال مناسب از زوار حسینی(ع) است. توجه داشته باشید که مردم عزیز عراق هر قدر هم که کریم باشند، باز از عهده تحمل این بار که سال به سال سنگین تر می شود، بر نمی آیند؛ بنابراین، می بایست با قواعد خودش به آنها کمک کنیم. توقع پنجم، همکاری با تشکل های مردمی عراق برای پربارتر کردن مراسمات حسینی(ع) و مراسمات انقلابی در کل مسیر پیاده روی است. البته تاکید می کنم که همکاری با تشکل های عراقی برای برگزاری برنامه های مشترک مهم است. اصولا، تک روی و ایرانیزه کردن برنامه ها در پیاده روی اربعین مضر است لذا جا دارد در برنامه های اختصاصی ما، عراقی ها هم مشارکت واقعی داشته باشند.

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: این حرکت، به لطف الهی به اندازه کافی در دل دشمنان خصوصا طواغیت منطقه رعب ایجاد کرده است. همه می دانند که پیاده روی اربعین در برخورد با جریان ظلم و ستم -چه از نوع ارتجاع عربی و چه از نوع غربی آن – صریح است و اکثر زوار در این پیاده روی، آماده جانبازی در راه بیرون راندن دشمنان از مرزهای اسلامی و به خاک مالیدن بینی منافقین در جهان اسلام هستند. در همین قضیه غم بار داعش، همه شاهد بودند که صدها هزار تن از جوانان شیعه در همین پیاده روی اربعین آمادگی خود را برای مبارزه با این جرثومه های فساد اعلام کردند. خیلی ها هم اجازه حضور در جبهه عراق و سوریه را پیدا کردند و پس از یک مبارزه شجاعانه، شربت شهادت را نوشیدند. با این وصف، پیاده روی اربعین یک ذخیره الهی برای صف آرایی های آینده جریان حق بر علیه جریان باطل است منوط به اینکه نخبگان انقلابی نقش هدایتی خود را در این حرکت فراموش نکنند. پیشنهاد مشخص من این است که برای هدفی که شما اشاره نمودید، مجمع جهانی تشکل های مردمی منتظران ظهور تاسیس شود تا از طریق عضویت مجموعه های مردمی بصیر و شجاع، ضمن ایجاد جبهه فرهنگی مقابله با نظام سلطه، به مهیا شدن مقدمات ظهور نیز کمک کند. شما و دوستانتان می توانید با تشکیل اجلاس مدیران تشکلهای مردمی در کربلا، تلاش های منسجم و مجدانه ای را برای این منظور آغاز کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: