کد خبر: ۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
از زمان شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و طول عمر آن افرادی بوده اند که در دوره های مختلف انتخابات کاندیداتور بوده اند؛ چهره هایی که در بسیاری از انتخابات ها رای آورده اند و در برخی از آنها موفق به کسب آراء لازم و پیروزی در انتخابات نشده اند.
به گزارش شبکه مجازی آستان به نقل از ایسکانیوز، با بررسی انتخابات‌های برگزار شده در طول عمر جمهوری اسلامی ایران اعم از ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، به چهره هایی برخوردیم که می توان گفت در کاندیداتوری در انتخابات ها بیشترین حضور را داشته اند.
در ادامه به برخی از این افراد و انتخابات هایی که شرکت کرده اند نگاهی خواهیم داشت:
آیت الله هاشمی رفسنجانی
به صورت فهرست‌وار می‌توان گفت آیت الله هاشمی رفسنجانی در 4 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4 دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیش از این 4 دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده است و شرکت وی در پنجمین دور انتخابات خبرگان رهبری سیزدهمین مرتبه است که وی در انتخابات شرکت می کند.
ثبت نام برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را می توان سیزدهمین مورد از سال 1358 به این سو دانست. او در این سال نامزد انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی شد.
در همین دوره به ریاست اولین پارلمان جمهوری اسلامی هم رسید و در سال های 63 و 67 نامزد و نماینده اول مجالس دوم و سوم شد. یک سال بعد (‌سال 68) کاندیدای پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. ثبت نام بعدی برای دوره دوم ریاست جمهوری و در سال 72 رخ داد. با این که گمان می رفت با پایان ریاست جمهوری تنها برای خبرگان نامزد شود اما در سال 78 کاندیدای انتخابات مجلس ششم شد که بحث های بسیار برانگیخت و پس از انتخابات انصراف داد. او 6 سال بعد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد و در دو مرحله با دیگران رقابت کرد. در مرحله نخست در صدر نشست و در مرحله بعد اما ناکام ماند و محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید؛ و می توان گفت تنها دوری که وی در انتخابات شرکت کرد و پیروز نشد همین دور از انتخابات بود.
حسن روحانی
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کنونی کشورمان در سال 1359 به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد؛ وی سابقه پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم، بوده است.
روحانی در انتخابات میان‏دوره‏‌ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در 29 بهمن 1378، از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب ‌و در سال 1385 نیز به عنوان نماینده استان تهران به عضویت دوره چهارم این مجلس برگزیده شد .
سمت‌های وی در مجلس خبرگان، ریاست کمیسیون سیاسی-اجتماعی این مجلس (از 1380 تا 1385 و از 1392 تاکنون) و عضویت هئیت رئیسه و ریاست دفتر دبیرخانه این مجلس در تهران (از 1385 تا 1387) بوده است.
سرانجام وی با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با اعلام وزارت کشور با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی رسماً در یک انتخاب دیگر یعنی ریاست جمهوری نیز پیروز شد.
علی اکبر ناطق نوری
علی اکبر ناطق نوری در دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم نماینده و دوره‌های چهارم و پنجم رییس مجلس شورای اسلامی بوده است. او همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی است.
او در انتخابات دور هفتم ریاست جمهوری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که با بیش از ۷ میلیون رأی در مقابل بیش از ۲۰ میلیون مغلوب محمد خاتمی شد.
محسن رضایی
محسن رضایی میرقائد که هم‌اکنون به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدرس دانشگاه امام حسین فعالیت می‌کند در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ برای ۱۶ سال، فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت و در آبان ۱۳۶۹ درجهٔ سرلشکری خود را از سید علی خامنه‌ای دریافت کرد.
در سال ۱۳۷۶ و پس از استعفاء از فرماندهی سپاه و کناره‌گیری از کلیه فعالیت‌های نظامی، با حکم علی خامنه‌ای به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. محسن رضایی در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ تحت عنوان انتقال تجربیات نظامی، پس از نزدیک به دو دهه، بار دیگر به سپاه پاسداران بازگشت.
وی در انتخابات های زیادی شرکت کرد:
محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) و جامعه روحانیت مبارز قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.
او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره گیری خود را جلوگیری از پراکندگی آرای مردم در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.
رضایی یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری ایران نیز بود. وی در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضائی با ایده «دولت ائتلافی» و بصورت مستقل وارد انتخابات شد. وی نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.
 
رضایی نیز جزو ۸ نفری بود که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تأیید شد و در این انتخابات در رتبه چهارم قرار گرفت. وی اعلام کرد با شعار «سلام بر زندگی» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲( شرکت کرد.
محمدرضا باهنر
محمدرضا باهنر سیاست‌مدار اصولگرای ایرانی و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی نماینده مردم شهرهای تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم بوده‌است. باهنر ریاست فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و عضو هیئت رئیسهٔ مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم بوده است و نیابت ریئس مجلس هفتم و هشتم و نهم بر عهده دارد.
عده‌ای باهنر را باسابقه ترین و موثرترین فرد در پارلمان ایران می‌دانند.
محمد باقر قالیباف
محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری ایران وارد صحنه انتخابات شد و در اولین تجربهٔ انتخاباتی خود ۴٫۰۷ میلیون رای به دست آورد که پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی، بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده، قرار گرفت.
محمدباقر قالیباف در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. وی پس از عدم موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری، از روز ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ به محل کارش بازگشت و مشغول فعالیت‌های خود در حوزه شهرداری تهران شد.
احمد ناطق نوری
احمد ناطق نوری نمایندگی حوزهٔ انتخابیهٔ شهرستان نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در سال ۱۳۶۰ که جانشین برادرش عباس‌علی ناطق نوری شد. وی برادر بزرگ‌تر علی‌اکبر ناطق نوری است.
احمد ناطق نوری با سابقه‌ترین نماینده ادوار مجلس در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی شرکت کرد اما از راهیابی به مجلس نهم بازماند.
مصطفی معین
مصطفی معین سابقه ۲۰ ساله عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه دوره نمایندگی از حوزه‌های تهران، شیراز و اصفهان در مجلس شورای اسلامی، را در کارنامه خود دارد.
وی نماینده مردم شیراز در نخستین دوره مجلس، نماینده مردم تهران در سومین دوره و نماینده مردم اصفهان در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده است. وی نیز نامزد انتخابات مجلس دهم شد.
وی همچنین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دوره نهم و سال 1384 بود.
محمدرضا خباز
محمدرضا خباز، در چهار دوره چهارم، پنجم، ششم و هشتم بعنوان نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید و پیش از انتخاب به‌عنوان استاندار سمنان قصد داشت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کند. وی در انتخابات مجلس نهم شرکت کرد اما از راه یافتن به این مجلس باز ماند و رای نیاورد.
 
برچسب ها: انتخابات ، رکورد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین