کد خبر: ۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
روزنامه آرمان
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري تخريب‌هاي صورت گرفته توسط بعضي از جريان‌هاي سياسي در روزهاي گذشته عليه دولت بيان كرد: اكنون هم آن اقليت ابتداي انقلاب فعاليت بسياري مي‌كنند.

امام خميني (ره) در سال 58 در پيامي ماندگار بعد از ترور ناكام آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني نوشتند: "مرحوم مدرس كه به امر رضاخان ترور شد از بيمارستان پيام داد: به رضاخان بگوييد من زنده‌هستم." مدرس حالا هم زنده است. مردان تاريخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان بايد بدانند هاشمي زنده است، چون نهضت زنده است.» درهمان نامه كه پس از تلاش گروه فرقان براي ترور هاشمي نگاشته شد، اين جمله را هم ذكر كردند: «من به آقاي هاشمي فرزند برومند اسلام، تبريك مي‌گويم كه در راه هدف تا نزديك شهادت به پيش رفت و سلامت و ادامه خدمت ايشان را از خداي تعالي خواستارم.» از سويي هاشمي معتمدترين فرد در نزد امام بود كه براي درك بهتر اين موضوع بايد به بخشي از خاطره آيت‌ا... هاشمي در روز دهم خرداد 1368 مراجعه كرد كه نوشته است: «سري به بيت امام زدم، دكترها و اطرافيان راضي بودند و احمدآقا نگران بود و براي تعجيل در اتمام كار بازنگري قانون اساسي تاكيد داشت. كنار تخت امام ايستادم و دستم را روي دستشان گذاشتم. انگشت شست من را گرفتند و با كلمات مقطع فرمودند: در بازنگري قانون اساسي تسريع شود و سپس چشمانشان را باز كردند و شمرده با صداي ضعيف اضافه كردند اگر متحد باشيد انقلاب پيشرفت مي‌كند، مكثي كردند و ادامه دادند: به ويژه شما و آقاي خامنه‌اي نگذاريد خناسان بين شما و ايشان فتنه كنند.» بنابراين پر واضح است كه نزديكي امام‌خميني و هاشمي متقابل بوده است پس پر بيراه نيست آيت‌ا... هاشمي در سالگرد بازگشت امام خميني به وطن فراموش نكند كه نواده او يعني آيت‌ا... سيدحسن خميني براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان نتوانسته برگه احرازصلاحيت را دريافت كند و بايد به اين امر گله كند. رابطه هاشمي و سيدحسن خميني در طي سال‌هاي اخير نه در قامت نواده امام و يار امام بلكه در قامت دو دلسوز كشور بيش از گذشته شده و آنها در مواقع حساس و مهم مانند انتخابات رياست‌جمهوري 92 با يكديگر همفكری کرده‌اند.

دلجويي سيد حسن از هاشمي درخرداد 92

 اول خرداد سال 92 در خاطر همگان هست كه وقتي صلاحيت هاشمي براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري احراز نشد آيت‌ا... سيدحسن خميني براي او نامه نوشت و در آن آورد: «خبر غير قابل باور عدم‌احراز صلاحيت جنابعالي در نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري دل همه علاقه‌مندان به شما و بخشي عظيم از دلبستگان به امام عظيم الشأن و دوستداران رهبري معظم انقلاب را به درد آورد. بي‌شك سابقه شما از عوامل ارادت پيروان امام به جنابعالي است ولي براي من كه توفيق آشنايي نزديكتري را از روزهاي دهه60 تا سال‌هاي حاضر داشته‌ام، اين ارادت تنها به سبب نقش‌هاي بزرگ گذشته شما و علاقه زائدالوصف امام به جنابعالي و فداكاري‌هاي به‌ياد ماندني شما در سال‌هاي مبارزه و انقلاب، جهاد و سازندگي، نيست، بلكه علاوه بر همه آنچه گفته شد و همگان مي‌دانند، جنابعالي را از توانمندي‌هايي برخوردار يافتم كه در كمتر كسي مشابه آن را مي‌توان يافت. از اين پس نام هاشمي‌رفسنجاني تنها با مبارزه و انقلاب، دفاع مقدس و سازندگي گره نخورده است، بلكه علاوه بر آن، نام شما توأم با اميد به فردا، در حافظه مردم ايران نقشي برجسته خواهد يافت و همين است كه نام شما را جاودانه مي‌سازد. اميد سرمايه اصلي يك ملت است.» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در مراسم گراميداشت سالروز ورود امام به كشور با بیان اینکه هرچه داريم از امام است، گفت: همه ما به امام و بيت امام بدهكار هستيم، اما بدهكارها هديه خوبي به بيت امام ندادند. صلاحيت فردي كه اشبهٌ‌به جدش امام است را تاييد نمي‌كنند و قبول ندارند. صلاحيت شما را چه كسي تاييد كرده است؟ چه كسي به شما اجازه داد قضاوت كنيد و تربيون‌هاي مختلف مانند صداوسيما و نماز جمعه را در اختيار شما قرار داد؟ اگر امام و اراده نهضت كه به امام اعتماد كردند نبود، شما هم به اينجا نمي‌رسيديد!» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: در زماني كه همه بايد به خاطر اين روزها تبريك بگوييم و هديه بدهيم تبريك و هديه بدي به بيت امام دادند.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به نحوه بررسي صلاحيت‌ها خاطرنشان كرد: البته اعتقاد ندارم شرايط به گونه‌اي باشد كه 12هزار نفر بخواهند براي انتخابات مجلس ثبت‌نام كنند، ولي بايد قانون و سازوكار درستي طراحي شود تا افراد بتوانند به شكل صحيحي در انتخابات حاضر شوند؛ در زمان كوتاه نمي‌شود صلاحيت همه را بررسي كرد و بررسي صلاحيت‌ها بايد به شكل قانوني و نه از طريق سياسي صورت بگيرد. وی با بيان اينكه بايد بگذاريم مردم انتخاب كنند، اظهار داشت: افكار عمومي نسبت به ما مسئولان كمتر اشتباه مي‌كنند و اگر هم اشتباهي بكند سريعا اصلاح خواهد كرد ولي اگر ما بخواهيم شرايطي را تحميل كنيم وضعيت به گونه‌اي ديگر پيش خواهد رفت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نقطه تعادل به وجود آمده در دوران پسابرجام خاطرنشان كرد: اميدوار هستم اين نقطه تعادلي كه توسط تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و هدايت‌ها و شجاعت آقاي روحاني و همچنين حمايت‌هاي مقام معظم رهبري به دست آمده است، به سرانجام درستي برسد. در ابتداي اين نشست آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه عامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي لطف خدا در نزديك كردن دل‌هاي مردم به يكديگر بود، عنوان كرد: به جز اقليتي كه منافعشان در وجود رژيم سابق بود، اكثريت مردم خواهان انقلاب بودند و لطف خدا دل‌هاي مردم را به يكديگر نزديك كرد. مردم با وحدت به خيابان‌ها آمدند و اين مساله در سراسر كشور بود و حتي در روستاها هم شاهد راهپيمايي‌هايي توسط مردم بوديم. آنها از مساجد حركت مي‌كردند و شعار سر مي‌دادند و در بسياري از اوقات برخوردهايي صورت مي‌گرفت و مردم قرباني مي‌دادند.

مشكلات پس از انقلاب به خاطر تفرقه بود

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه مردم پس از انقلاب دچار مشكلاتي شدند كه به خاطر تفرقه بود، گفت: با وجود آنكه در زندان‌ها و پيش از انقلاب در يك نقطه در دل‌هايمان وحدت داشتيم، اما پس از انقلاب دچار تفرقه شديم و آن مصائب و ترورها و گروهك‌ها بر سر انقلاب آمد و سپس هم كه جنگ شد ما نبايد اين مساله را فراموش كنيم و اگر زماني تفرقه‌ها عميق شود نبايد انتظار دوام انقلاب و حتي ايران را داشته باشيم. وي با بيان اينكه متاسفانه در ده سال گذشته دچار تفرقه‌اي شديم كه موجب تفاوت‌هاي بسياري شده است، اظهار داشت: افرادي و حتي برخي از روحانيوني كه دستي در انقلاب نداشتند در به وجود آمدن اين تفرقه‌ها نقش داشتند و كار به اختلاف واقعي كشيده شده است. دوران سختي بود و ما شاهد تحريم‌هاي شديدي بوديم و در شرايطي كه نفت در اوج قيمت خود بود. ما نمي‌دانيم پول آن نفت صرف چه اموري شده است؟ وضعيت‌مان را هم در صحنه بين‌المللي ديديم. وي با اشاره به روي كارآمدن دولت تدبير و اميد تصريح كرد: دوباره زمينه وحدت فراهم شده و اكثريت جامعه راه درست را پيدا كرده‌اند و فهميدند راه گذشته غلط بوده است و به همان راه درست سابق بازگشتيم. اما در اين دوران هم همان اقليتي كه در ابتداي انقلاب بودند باز سنگ‌اندازي مي‌كنند؛ هرچند كه نهادهاي پرقدرت دست به حمايت از آنها مي‌زنند؛ ولي اكثريت مردم از آنها حمايت نمي‌كنند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه ما پس از جنگ تحميلي به نقطه تعادلي منطقه تبديل شده بوديم يادآور شد: ما بايد با استفاده از تجارب قبلي قدر نعمت كنوني را بدانيم. مردم نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند و همدلي نسبي ميان مردم مي‌تواند ضامن حفظ اين نقطه تعادلي كنوني باشد. وی با اشاره به دستيابي به توافق هسته‌اي خاطرنشان كرد: ناظران جهاني تصور نمي‌كردند ايران در برابر 6 كشور كه 90 درصد قدرت جهاني را پشت سر خود دارند، بتوانند به موفقيت دست يابند. در برابر آنها يك تيم مذاكره‌كننده قرار داشت كه حرف حق مي‌زد و حربه‌اي هم پشت سر خود نداشت. اين كشورها در برابر اين افراد تسليم شدند. آنها مي‌گفتند ما مي‌خواهيم از حقمان استفاده كنيم و به آنها گفتند ما در دوران جنگ طعم استفاده از سلاح شيميايي عليه خود را چشيده‌ايم، ولي مقابله به مثل نكرده‌ايم؛ ما مي‌توانستيم بمب اتم بسازيم ولي نساختيم. در اين شرايط و با وجود آنكه تيم‌هاي مذاكره‌كننده آن‌ها افرادي بسيار قوي و توانمند بودند، آنها در برابر سخنان ما قانع شدند و ديدند ايران راست مي‌گويد و سندي براي اثبات آن اتهام‌ها عليه ما نداشتند. هاشمی‌رفسنجانی با بيان اينكه همه تحليلگران جهاني اعتراف كرده‌اند كه مذاكرات هسته‌اي يك پيروزي براي جمهوري‌اسلامي ايران بود، ابراز داشت: البته آنها هم ضرر نكردند و چيزي را براي از دست دادن نداشتند، بلكه توانستند شرايطي فراهم كنند تا با دولت قابل اعتمادي درباره مسائل منطقه‌اي همكاري داشته باشند. ما اگر در مذاكرات سوريه نباشيم قطعا اين مساله به جايي نمي‌رسد. ما اگر در مذاكرات افغانستان نباشيم كار در شرايط كنوني باقي مي‌ماند. اين ايران است كه مي‌تواند كارساز باشد.

اقليت ابتداي انقلاب در حال سمپاشي است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري تخريب‌هاي صورت گرفته توسط بعضي از جريان‌هاي سياسي در روزهاي گذشته عليه دولت بيان كرد: اكنون هم آن اقليت ابتداي انقلاب فعاليت بسياري مي‌كنند. آقاي روحاني به اروپا رفته‌اند و سفرشان آن همه دستاورد داشته ولي اين گروه در حال سمپاشي است و مي‌گويند برجام براي تاريخ نتيجه داشت، در حالي كه نمي‌دانند قرارداد چيست. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني اضافه كرد: صنعت هوايي ما سال‌ها بود كه ما را سرافكنده كرده بود؛ فرسودگي ناوگان هوايي ما موجب آن همه سقوط و تاخير براي مردم ما شده بود؛ هواپيماهاي ما را به بسياري از جاها راه نمي‌دادند، ولي ما در قراردادي درست توانستيم يك ظرفيت جديدي براي كشور ايجاد كنيم. وی تاكيدكرد: اكنون جاي تعجب دارد كه شرق و غرب براي حضور در ايران مسابقه گذاشته است. روسيه، چين و هند تا اروپا و آمريكا تمايل دارند با ايران كار كنند و اين چيز كمي نيست. اكنون شرايط مناسبي ايجاد شده است كه اين كار توسط مردم صورت گرفت، زيرا مردم آگاه به پاي صندوق‌هاي راي آمدند و دولتي كه مي‌توانست جنگ را به كشور بكشاند تغيير داده و دولت عاقل و معتدلي را بر سركار آوردند. يادمان باشد كه امكان داشت دولت تندتري بر سركار بياد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: