کد خبر: ۱۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
آیت‌الله هادوی تهرانی: حفظ امام، مکتب امام و بیت امام ضامن حفظ انقلاب اسلام است

یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: حفظ امام، حفظ اندیشه‌های امام، حفظ مکتب و مدرسه امام و حفظ ارزش‌های امام که بیت امام و موسسه امام جزء این مجموعه هستند در واقع ضامنی است برای حفظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب.

به گزارش آستان، آیت الله هادوی تهرانی تأکید کرد: خانواده انقلاب باید یکدیگر را حفظ کنند. ما در بیرون باید ادب و احترام یکدیگر را حفظ کنیم و از مرزهای ادب و احترام خارج نشویم. 


برخی رسانه‌های مدعی انقلابی‌گری به تخریب موسسه حفظ و نشر آثار امام و بیت حضرت امام پرداخته‌اند. حضرتعالی در زمینه رعایت اخلاق،  پرهیز از بداخلاقی در رسانه و ضرورت حفظ حرمت بیت امام چه توصیه‌ای دارید؟

مهم ترین مسئله برای رسانه، من سال‌ها پیش در خبرگزاری جمهوری اسلامی به همه مسئولین این نکته را گفتم که صدق خبری مهم است نه صدق مخبری. اگر شما خودتان فکر کنید این خبر راست است کافی نیست. باید تا جایی که می‌توانید صدق خبری را که می‌دهید احراز کنید. به خصوص امروز در این فضای شایعات که هر کس چیزی از گوشه‌ای می‌گوید و بعد آن یکی می‌گوید و به قول معروف تواتر الکی درست می‌شود. تواتری که ما می‌گوئیم موجب یقین است اصلا موجب نیست. مثبت نگاه می‌کنیم و می‌بینیم منشأ آن یک چیز است.

مرحوم بهاء‌الدینی می‌گفت شنیدیم همه می‌گفتند ماه ثابت شده است. دنبال آن رفتیم ببینیم چه کسی ماه را دیده است. هر کسی گفت فلانی گفته است. در آخر دیدیم که یک کور مادرزاد گفته ماه ثابت شده است. یعنی مصدر ثبوت ماه یک کور مادرزاد بوده است. الان نیز آن داستانی که آقای بهاء‌الدینی رضوان الله علیه نزدیک به چهل سال پیش برای ما می‌گفت جنبه واقعی پیدا کرده است. خبری گفته می‌شود در نهایت می‌بینی منبع خبر همان کور مادرزاد است که گفته ماه ثابت شده است. رسانه باید تلاش کند صدق خبری داشته باشد. اتقان خبر خیلی مهم است.

 

نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که همه مثل ما فکر کنند
 

اما مطلب دیگر باید سعی کنیم به رسالت خودمان با هر سبک و سلیقه‌ای که معتقدیم عمل کنیم و به دیگران و سلیقه‌های دیگران نیز احترام بگذاریم. نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که همه مثل ما فکر کنند. مثل ما تحلیل و قضاوت کنند. اگر شما در تحلیلی در قضاوتی نقصی می‌بینید با بیان مستدل و با بیان علمی اشکالات آن را مطرح کن. این نه تنها اشکالی ندارد بلکه باعث رشد می‌شود. آن آقا هم در جواب می‌گوید به نظرمان این تحلیل بنا به این دلایل درست است. این همان چیزی است که گفته می شود اختلاف علماء رحمة است. این رحمت اگر باشد آن است که مطلبی مطرح شود و دیگری آن را نقد کند این کامل می‌شود.

 

ما باید خانواده انقلاب را حفظ کنیم
 

رسانه هم می‌تواند این حالت را داشته باشد. یعنی اختلاف رسانه هم می‌تواند رحمت باشد در صورتی که اینگونه باشد. اما اگر توهین و اهانت باشد نه تنها رحمت نیست بلکه زحمت است و نتیجه آن عملا بی‌اعتمادی مردم به همه رسانه‌ها بخصوص خانواده امام است. ما باید خانواده انقلاب را حفظ کنیم.

خانواده انقلاب تنوع دارد. مگر در یک خانواده همه فرزندان، برادران و فامیل یک جور فکر می‌کنند؟ یک شکل لباس می‌پوشند یا یک غذا را دوست دارند؟ چگونه است که توقع داریم همه خانواده انقلاب یک نوع فکر کنند و تحلیل کنند. تنوع تحلیل‌های خانواده انقلاب به رشد و حفظ انقلاب کمک می‌کند.

خانواده انقلاب باید یکدیگر را حفظ کنند. ما در بیرون باید ادب و احترام یکدیگر را حفظ کنیم و از مرزهای ادب و احترام خارج نشویم. این خیلی مهم است. به خصوص رسانه که جنبه ویترین دارد و همه می‌بینند، چیز خصوصی نیست که اگر دو نفر ببینند دو نفر آسیب می‌بینند. خیر عمومی است و صدمات آن نیز عمومی است.

همچنین اگر درست رفتار کردیم، اخلاقی، علمی و شرعی رفتار کردیم آثار مثبت آن گسترده خواهد بود. خیر و شر رسانه عمومی است. امیدواریم همه دوستانی که در رسانه خدمت می‌کنند و اصحاب رسانه هستند با رعایت تقوا، علم و ادب کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند.

 

حفظ انقلاب بدون امام ممکن نیست
 

به نظر جنابعالی تخریب بیت امام، و مؤسسه امام چه تبعات منفی را متوجه مردم و نظام خواهد کرد؟

به اعتقاد من حضرت امام رضوان الله علیه معیار انقلاب هستند. ایشان حجتی است که خداوند تبارک و تعالی در دوران معاصر به ما نشان دادند. ما باید از این حجت و معیار صیانت کنیم اگر می‌خواهیم از انقلاب صیانت کنیم. صیانت انقلاب بدون امام امکان ندارد. همانطور که امام فرمودند انقلاب بدون روحانیت ممکن نیست، انقلاب بدون امام نیز ممکن نیست. حفظ انقلاب بدون امام ممکن نیست. حفظ امام، حفظ اندیشه‌های امام، حفظ مکتب و مدرسه امام و حفظ ارزش‌های امام که بیت امام و موسسه امام جزء این مجموعه هستند در واقع ضامنی است برای حفظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب.

من یک جمله بگویم جمله‌ای که {آیت الله}آقای بهاءالدینی راجع به بیت امام می‌گفت. آقای بهاءالدینی به منزل امام رفته بود و آقا مصطفی پذیرایی می‌کرد. امام نگران بودند که آقا مصطفی در رفت‌و‌آمد در پله‌ها زمین بخورد. آقا بهاءالدینی به امام گفته بود آقا نگران نباش زمین نمی‌خورد و بزرگ خواهد شد و عالم نیز خواهد شد و زندگی آقا مصطفی را برای امام گفته بود. این نکته را نیز گفته بود که البته قبل از شما از دنیا می‌روند.

آقای بهاءالدینی با آن حالت{معنوی} در مورد بیت امام جمله‌ای داشتند؛ می‌گفتند، «من آثار علم را در بیت امام می‌بینم» که به نظر ایشان بلندترین تعریفی بود که می‌توان راجع به کسی داشت. زیرا آثار علم و ارزش علم فی حد نفسه به آن است که اثری مثبت در جان ایجاد کند وگرنه اگر کسی علمی داشته باشد و عمل نکند مثل فرعون و قومش که «وَجَحَدوا بِها وَاستَیقَنَتها أَنفُسُهُم» باعث وزر وباست. مرحوم بهاءالدینی در مورد بیت امام می‌فرمود من آثار علم را در این بیت می‌بینم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین